W czwartek 15 lutego po trwającej blisko dwa lata przebudowie dworzec kolejowy Łowicz Główny został udostępniony pasażerom. To bardzo ważna inwestycja dla mieszkańcow Łowicza jak i turystów odwiedzających miasto i region.
Mieszkańcy i podróżujący z utęsknieniem oczekiwali na ten moment przez ponad dwa lata, ponieważ tyle trwały prace, które przemieniły dworzec w prawdziwie odnowiony obiekt. Budynek prezentuje się teraz niezwykle imponująco, dzięki harmonijnemu połączeniu XIX-wiecznego fragmentu konstrukcji z nowoczesną częścią w stylu modernistycznym. Podczas renowacji starszej części skupiono się na szczegółach architektonicznych, takich jak boniowania, pilastry i gzymsy. Natomiast nowszą część wykończono prostokątnymi płytami z włókna-cementu, na których narożach umieszczono motyw z ludowej wycinanki łowickiej. Popielata elewacja doskonale współgra z białymi ramami okien i drzwi, a nocą dodatkowo podkreślana jest efektowność bryły dworca poprzez iluminację, która uwypukla jego walory architektoniczne. Nowością są także dodane zegar oraz podświetlane napisy z nazwą dworca i logotypem PKP S.A.
Dworzec Łowicz Główny przeszedł prawdziwą metamorfozę, dzięki której zyskał wygląd, w którym umiejętnie połączono jego XIX-wieczną część z modernistyczną. Cieszy również efektowna iluminacja budynku, nawiązanie do lokalnego folkloru poprzez motyw zaczerpnięty z wycinanki łowickiej umieszczony na elewacji, ale przede wszystkim to, że dworzec stał się komfortową i nowoczesną przestrzenią obsługi pasażerów, a także przyjazny środowisku. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył podróżnym i stanie się wizytówką Łowicza.
Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Dzięki przeprowadzonej modernizacji, Łowicz Główny stał się miejscem przyjaznym dla wszystkich podróżnych. Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne, a wprowadzone usprawnienia obejmują m.in. nowe ścieżki, interaktywne mapy dworca, oznaczenia w alfabecie Braille’a dla osób niewidomych i niedowidzących, oraz windy. Dodatkowo, dla osób z niepełnosprawnościami dostępne są specjalnie przystosowane toalety.
Dworzec poddano również ekologicznej transformacji. Na dachu zainstalowano 68 paneli fotowoltaicznych, generujących „zielony prąd” do zasilania dworca. Obiekt wyposażono w energooszczędne oświetlenie oraz system inteligentnego zarządzania, optymalizujący zużycie energii elektrycznej, ciepła i wody. Dzięki zastosowaniu izolacji termicznej, nowej stolarki okiennej, drzwiowej i kurtyn powietrznych, zminimalizowano straty ciepła. Dodatkowo, systemy bezpieczeństwa, takie jak monitoring, kontrola dostępu, sygnalizacja włamania i napadu, oraz przeciwpożarowe, uczyniły dworzec bezpiecznym miejscem dla pasażerów.
Przebudowa objęła także otoczenie dworca, gdzie ułożono nową nawierzchnię, zainstalowano elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) i uporządkowano tereny zielone.
Cały proces modernizacji dworca Łowicz Główny, wraz z otoczeniem, kosztował 13,17 mln zł brutto i został zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, ze środków własnych PKP S.A. Polskie Koleje Państwowe S.A. były inwestorem, a pracownia Domagało Wnuk Architekci odpowiadała za dokumentację projektową, natomiast Przedsiębiorstwo Budowlane „Częstobud” Damian Świącik z Częstochowy było wykonawcą prac budowlanych.