W duchu kontynuacji innowacyjnych rozwiązań komunikacyjnych, na bydgoskich ulicach przybędzie kolejnych przystanków wiedeńskich. Po udanej realizacji pierwszego tego typu przystanku w 2019 roku przy placu Teatralnym, ZDMiKP (Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej) podjął decyzję o rozbudowie tego systemu. W ostatnich dniach zarząd dróg ogłosił przetarg na projekt i wykonanie dwóch par przystanków, które ułatwią pasażerom wsiadanie do tramwajów.
Pierwszy krok w kierunku poszerzenia sieci został podjęty w zeszłym roku, kiedy to, w odpowiedzi na postulaty społeczeństwa bydgoskiego, ZDMiKP zlecił budowę pierwszego przystanku wiedeńskiego w Bydgoszczy przy placu Teatralnym. Ten eksperymentalny projekt spotkał się z pozytywnym przyjęciem mieszkańców i stał się impulsem do dalszego rozwoju.
W kolejnym etapie, latem ubiegłego roku, pojawiły się dwa nowe przystanki wiedeńskie przy ulicy Chodkiewicza. Teraz, zgodnie z wcześniej przygotowaną koncepcją, planowane jest przebudowanie miejsc, w których pasażerowie wsiadają do tramwajów na odcinku Klaryski – Kamienna. To strategiczne miejsce dla podróżujących, które zyska na nowoczesności i funkcjonalności dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania.
W obecnej sytuacji budżetowej miasta na rok bieżący zarezerwowano imponującą sumę trzech milionów złotych na rozbudowę przystanków wiedeńskich. 16 lutego zarząd dróg ogłosił przetarg na projekt i realizację dwóch par przystanków, które zlokalizowane zostaną przy placu Praw Kobiet obok dawnej Drukarni oraz przy placu Wolności.
Otwarcie ofert przewidziane jest na 4 marca, kiedy to drogowcy ocenią je pod względem ceny oraz gwarancji na wykonane roboty. Zgodnie z wytycznymi postępowania, nowe przystanki „wiedeńskie” powinny być gotowe do końca bieżącego roku. To ambitny cel, który pokazuje zdecydowanie władz miasta do dynamicznego rozwoju i wprowadzania nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie transportu publicznego.
Warto również wspomnieć, że w ubiegłym tygodniu Bydgoski Ruch Miejski, będący jednym z inicjatorów wprowadzenia rozwiązania zaczerpniętego ze stolicy Austrii, zaapelował do kandydatów w nadchodzących wyborach samorządowych o przyspieszenie budowy przystanków wiedeńskich nie tylko na ulicy Gdańskiej, ale także na Nakielskiej. To dodatkowy sygnał, że społeczeństwo bydgoskie docenia korzyści wynikające z nowoczesnych i efektywnych rozwiązań w transporcie publicznym.
Co to są przystanki wiedeńskie?
Przystanek wiedeński to rodzaj przystanku tramwajowego, który po raz pierwszy zrealizowano w Wiedniu. Jego konstrukcja polega na podniesieniu jezdni w rejonie przystanku do poziomu chodnika. Rozwiązanie umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju oraz spowalnia ruch i zwiększa bezpieczeństwo pieszych.
Przystanki wiedeńskie w Polsce
W Polsce inwestycje tego typu zrealizowano między innymi w Łodzi na ul. Piotrkowskiej, we Wrocławiu na ul. Glinianej, Piłsudskiego, Przyjaźni, Hubskiej, Trzebnickiej, Krupniczej i Curie-Skłodowskiej, w Krakowie na ul. Lubicz, Królewskiej, Podchorążych, Basztowej, Dunajewskiego, Krakowskiej, w Szczecinie na ul. Arkońskiej i Niemierzyńskiej, w Warszawie na ul. Kawęczyńskiej i przy tunelu Trasy W-Z, w Poznaniu na ul. Gwarnej, Strzeleckiej (przystanki „Łąkowa” i „Plac Wiosny Ludów”) i Górnej Wildzie, w Gnieźnie na ul. Franklina Roosevelta, w Toruniu na placu św. Katarzyny, w Olsztynie na ul. Kościuszki, Gdańsku na ul. Siennickiej i ul. Teofila Lenartowicza, w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na ul. Katowickiej w Bytomiu, w Bydgoszczy na ul. Focha i Chorzowie na ul. 3 Maja.
Źródło: Wikipedia, https://metropoliabydgoska.pl/