poniedziałek, 14 października, 2024
- REKLAMA -

Czy wodorowe autobusy zastąpią te tradycyjne? Ostatnio testuje się je w Sosnowcu

Data:

- REKLAMA -

Sosnowiec stawia kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu, wprowadzając do testów polski autobus wodorowy – NesoBus. Wyprodukowany w Świdniku, pojazd ten to nie tylko nowoczesne rozwiązanie w zakresie transportu publicznego, ale również innowacyjne podejście do ekologii.

Autobus wodorowy to w istocie elektryczny pojazd, który wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Co to oznacza w praktyce? Posiada własną „mini-elektrownię”, gdzie fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza, generując energię elektryczną, która zasila silnik elektryczny. To nie jest proces spalania, a efektem ubocznym jest jedynie emisja pary wodnej z rury wydechowej, co czyni go wyjątkowo przyjaznym dla środowiska.

NesoBus, zaprezentowany przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK w 2022 roku, to efekt współpracy polskich konstruktorów i inżynierów z partnerami z różnych zakątków świata. Włosi z Torino Design odpowiadają za estetykę zewnętrzną i wnętrze autobusu, natomiast firma Ballard za ogniwa paliwowe. Nazwa Neso jest skrótem od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza (powietrze)”, podkreślając jednocześnie ekologiczne podejście.

Testy NesoBusa przeprowadzane były już w różnych miastach Polski, w tym Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Wrocławiu czy Częstochowie. Jak działa ten innowacyjny pojazd? Zużywa około 8 kilogramów wodoru na 100 kilometrów, a zbiorniki o pojemności 37,5 kg pozwalają na pokonanie około 450 km. Szybkość tankowania to zaledwie kwadrans, co potwierdzono również podczas testu SORT-2, gdzie pojazd uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

NesoBus to nie tylko ekologiczna alternatywa, ale także wygodny środek transportu. Mierzy 12 metrów długości, 2,55 metra szerokości i 3,4 metra wysokości, przy masie niespełna 13 ton. Pomieści do 93 pasażerów, z 37 miejscami siedzącymi, a dodatkowo wyposażony jest w system informacji dla pasażerów, szybkie wi-fi i sześć gniazd USB do ładowania urządzeń.

PKM Sosnowiec, które od lat korzysta z autobusów hybrydowych i elektrycznych, teraz zaczyna testować NesoBusa na trzech liniach: 160S, 813 i 84. Kierowcy, jak Robert Kazimirski, wyrażają entuzjazm wobec tej nowoczesnej technologii, podkreślając bezpieczeństwo i prostotę obsługi. Prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński, zapowiada zakup takich pojazdów, wierząc, że wkrótce stanie się to rzeczywistością na stałe na ulicach miasta.

Wspólnie testujemy przyszłość transportu – ekologiczną, nowoczesną i gotową na wyzwania.

– Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana. (…) Dodajmy, że nazwa Neso to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza (powietrze)”. – Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny

– podkreśla producent.

– Jeżeli chcemy dbać o czyste powietrze, realizować założenia UE, to takie autobusy muszą pojawić się na naszych drogach. Zapraszamy do testów i prosimy o uwagi. A my szukamy środków zewnętrznych, dofinansowania z UE i wierzę w to, że „lada chwila” w Sosnowcu takie autobusy pojawią się już na stałe na naszych liniach

– zapowiada Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Źródło: https://www.24zaglebie.pl/

Udostępnij:

Subskrybuj

- REKLAMA -

Często czytane

Więcej
Related

Więcej

Gdańsk – drugie najlepsze miasto do życia w Polsce

Najnowszy ranking Business Insider potwierdził to, co wielu mieszkańców...

Łukasz Smółka Marszałkiem Województwa Małopolskiego

Po VII sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego za nami, na...

Tarcza „Katarzyna” wydrąży tunel, który połączy Polskę

W Łodzi powstaje nowy podziemny tunel, który połączy dwie...

Co dalej z systemem Patriot na lotnisku w Jasionce?

Wiceszef MON Cezary Tomczyk poinformował, że bateria amerykańska zostanie...