Sosnowiec stawia kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu, wprowadzając do testów polski autobus wodorowy – NesoBus. Wyprodukowany w Świdniku, pojazd ten to nie tylko nowoczesne rozwiązanie w zakresie transportu publicznego, ale również innowacyjne podejście do ekologii.
Autobus wodorowy to w istocie elektryczny pojazd, który wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Co to oznacza w praktyce? Posiada własną „mini-elektrownię”, gdzie fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza, generując energię elektryczną, która zasila silnik elektryczny. To nie jest proces spalania, a efektem ubocznym jest jedynie emisja pary wodnej z rury wydechowej, co czyni go wyjątkowo przyjaznym dla środowiska.
NesoBus, zaprezentowany przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK w 2022 roku, to efekt współpracy polskich konstruktorów i inżynierów z partnerami z różnych zakątków świata. Włosi z Torino Design odpowiadają za estetykę zewnętrzną i wnętrze autobusu, natomiast firma Ballard za ogniwa paliwowe. Nazwa Neso jest skrótem od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza (powietrze)”, podkreślając jednocześnie ekologiczne podejście.
Testy NesoBusa przeprowadzane były już w różnych miastach Polski, w tym Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Wrocławiu czy Częstochowie. Jak działa ten innowacyjny pojazd? Zużywa około 8 kilogramów wodoru na 100 kilometrów, a zbiorniki o pojemności 37,5 kg pozwalają na pokonanie około 450 km. Szybkość tankowania to zaledwie kwadrans, co potwierdzono również podczas testu SORT-2, gdzie pojazd uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
NesoBus to nie tylko ekologiczna alternatywa, ale także wygodny środek transportu. Mierzy 12 metrów długości, 2,55 metra szerokości i 3,4 metra wysokości, przy masie niespełna 13 ton. Pomieści do 93 pasażerów, z 37 miejscami siedzącymi, a dodatkowo wyposażony jest w system informacji dla pasażerów, szybkie wi-fi i sześć gniazd USB do ładowania urządzeń.
PKM Sosnowiec, które od lat korzysta z autobusów hybrydowych i elektrycznych, teraz zaczyna testować NesoBusa na trzech liniach: 160S, 813 i 84. Kierowcy, jak Robert Kazimirski, wyrażają entuzjazm wobec tej nowoczesnej technologii, podkreślając bezpieczeństwo i prostotę obsługi. Prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński, zapowiada zakup takich pojazdów, wierząc, że wkrótce stanie się to rzeczywistością na stałe na ulicach miasta.
Wspólnie testujemy przyszłość transportu – ekologiczną, nowoczesną i gotową na wyzwania.
– Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana. (…) Dodajmy, że nazwa Neso to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza (powietrze)”. – Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny
– podkreśla producent.
– Jeżeli chcemy dbać o czyste powietrze, realizować założenia UE, to takie autobusy muszą pojawić się na naszych drogach. Zapraszamy do testów i prosimy o uwagi. A my szukamy środków zewnętrznych, dofinansowania z UE i wierzę w to, że „lada chwila” w Sosnowcu takie autobusy pojawią się już na stałe na naszych liniach
– zapowiada Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Źródło: https://www.24zaglebie.pl/