czwartek, 10 października, 2024
- REKLAMA -

Pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy

Data:

- REKLAMA -

W połowie 2026 roku stolica będzie mogła cieszyć się z pierwszej podziemnej trasy tramwajowej. Pasażerowie będą mieli możliwość dojazdu nią z Ochoty na Dworzec Zachodni. Ostatnio podpisano umowę na rozpoczęcie prac budowlanych, które ruszą za dwa miesiące. Według szacunków, rocznie z nowej trasy skorzystać ma ponad 1,2 miliona pasażerów.

Nowa trasa tramwajowa o rozciągłości 1,6 km, z czego 500 metrów prowadzić będzie przez tunel, znacząco ułatwi szybki i wygodny dojazd do Dworca Zachodniego. Planowany czas podróży z ul. Grójeckiej wyniesie jedynie 5 minut, natomiast z Metra Politechnika – kwadrans. Z nowego połączenia skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Starej Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia.

W perspektywie mieszkańcy Woli, Wilanowa i Bemowa również będą mogli cieszyć się dogodnym dostępem do Dworca Warszawa Zachodnia, gdyż planowane jest rozbudowanie całej magistrali tramwajowej z Woli przez Ochotę, Mokotów aż do Wilanowa.

Ciekawym aspektem tej trasy jest to, że aż 900 metrów torów zostanie „zielonych”, czyli pokrytych rozchodnikiem, co z pewnością wpłynie pozytywnie na estetykę i ekologię tego obszaru.

Ta trasa jest kluczową częścią wielkiej idei, jaką jest nie tylko skomunikowanie Ochoty i Woli, ale stworzenie komunikacyjnego hubu na Dworcu Zachodnim. To będzie wielki węzeł tramwajowo-autobusowo-kolejowy. W dalszej perspektywie ta linia połączy Dworzec Zachodni z Wolą i dynamicznie rozwijającym się osiedlem Odolany.

Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich

Nowa trasa tramwajowa rozpocznie swój bieg na dworcu Warszawa Zachodnia. Przystanek tramwajowy umiejscowiony podziemnie znajdzie się tuż przy wejściu na dworzec i będzie połączony z nim przejściem podziemnym. Tramwaj następnie przejedzie tunelem o długości około 500 metrów, biegnąc pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjście z tunelu zaplanowane jest między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., pomiędzy Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 a hotelem Ibis. Pierwszym przystankiem naziemnym będzie przy Szczęśliwickiej. Dalej trasa poprowadzi między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie powstanie węzeł rozjazdowy, umożliwiający tramwajom skręt w kierunku Centrum, Okęcia lub podróż do pętli Banacha. Na zdjęciu satelitarnym węzeł będzie przypominał gwiazdę, będąc jednocześnie kolejnym przystankiem, gdzie zbudowane zostaną od nowa cztery perony.

Ta inwestycja umożliwi pasażerom dojazd tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie komfortowy węzeł przesiadkowy. Z tego węzła łatwo będzie można przenieść się na perony kolejowe i autobusowe.

Nasze hasło to „Warszawa – stolica najlepszej komunikacji”. Rankingi europejskie potwierdzają, że transport publiczny w Warszawie jest na najwyższym poziomie. Cały czas w niego inwestujemy, otworzyliśmy 11 stacji metra, kontynuujemy prace projektowe nad III i IV linią – mówił Rafał Trzaskowski ogłaszając podpisanie umowy na budowę trasy tramwajowej na Dworzec Zachodni. – Ten tramwaj dojedzie aż do Dworca Zachodniego, a część tej linii schowamy pod ziemią, zgodnie z europejskimi trendami. Prace mają potrwać ok. 26 miesięcy – jest szansa, że już w 2026 roku warszawianki i warszawiacy będą mogli dojechać z Ochoty do Dworca Zachodniego, a stamtąd, w przyszłości, do Wilanowa. I nie zwalniamy – sukcesywnie realizujemy inwestycje szynowe w stolicy – w ciągu kilku tygodni otworzymy linię tramwajową na Kasprzaka, a jesienią do Wilanowa. Kończymy prace w zajezdni na Annopolu i niedługo będziemy mieli dobre informacje na temat rozpoczęcia przetargu projektu tramwaju na Białołękę.

Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy

Podziemny przystanek tramwajowy, wyposażony w dwa perony, przypominać będzie stacje metra, z tą różnicą, że perony będą umieszczone na niższym poziomie, ze względu na niższą podłogę tramwajów w porównaniu do wagonów metra. Perony tramwajowe, znajdujące się na poziomie -2, będą ściśle powiązane z peronami kolejki WKD. Dla ułatwienia przesiadek, zaplanowano ruchome schody i windy, eliminując konieczność opuszczania przystanku na zewnątrz.

Pasażerowie będą mogli skorzystać z tramwajów dojeżdżających z Wilanowa, Woli i Bemowa, docierających do stacji kolejowej. W początkowej fazie, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, tramwaje z ul. Grójeckiej dotrą do stacji. Następnie, nowo wybudowanymi torami, będą kontynuować podróż do podziemnego przystanku, który będzie końcem trasy. W tym miejscu powstaną rozjazdy umożliwiające zmianę kierunku jazdy tramwajów, co będzie związane z wykorzystaniem pojazdów dwukierunkowych, takich jak Jazzy albo nowe Hyundaie, na tej trasie.

Konsorcjum firm ZUE i Fabe, wyznaczając się jako wykonawca, będzie miało 26 miesięcy na kompleksową realizację budowy nowej trasy tramwajowej. Już w ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy zainicjuje prace na placu budowy. Firma ZUE zyskała już rozpoznawalność w Warszawie, gdzie obecnie zakończa w partnerstwie z innym wykonawcą budowę zajezdni tramwajowej Annopol. Planowane prace budowlane mają się odbyć w latach 2024-2026.

Transport publiczny w naszym mieście to nasz priorytet i nasza wielka duma. Obecnie mamy w Warszawie 23 linie tramwajowe, których długość wynosi 324 km. Codziennie w godzinach szczytu wyjeżdża na trasy 400 składów. W 2023 roku tramwaje przewiozły blisko 250 mln pasażerów, a same tramwaje przejechały blisko 50 mln wozokilometrów. Tym bardziej cieszymy się, że w stolicy powstają nowe odcinki trakcji tramwajowej

Katarzyna Strzegowska, dyrektorka stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego.

Projekt inwestycji stanowi część większego przedsięwzięcia o nazwie „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”. Przewiduje się jej dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wartość samej inwestycji wynosi netto 294 mln 820 tys. zł, a brutto 362 mln 629 tys. zł.

Obecnie w Warszawie trwają prace nad budową ponad 11 km nowych tras tramwajowych, obejmujących Kasprzaka, Gagarina, Stegny i kierujących się w stronę Wilanowa. Wkrótce rozpocznie się także budowa kolejnej trasy wzdłuż ul. Rakowieckiej, a planowane jest ogłoszenie przetargu na projekt trasy na Zieloną Białołękę. Tramwaje Warszawskie mają również w planach przygotowanie kolejnych tras, takich jak Gocław, Pola Mokotowskiego oraz Modlińska. Ponadto, w Annopolu powstaje najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce.

Udostępnij:

Subskrybuj

- REKLAMA -

Często czytane

Więcej
Related

Więcej

Gdańsk – drugie najlepsze miasto do życia w Polsce

Najnowszy ranking Business Insider potwierdził to, co wielu mieszkańców...

Łukasz Smółka Marszałkiem Województwa Małopolskiego

Po VII sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego za nami, na...

Tarcza „Katarzyna” wydrąży tunel, który połączy Polskę

W Łodzi powstaje nowy podziemny tunel, który połączy dwie...

Co dalej z systemem Patriot na lotnisku w Jasionce?

Wiceszef MON Cezary Tomczyk poinformował, że bateria amerykańska zostanie...