W niedzielę, 25 lutego, rusza największy w kraju i trzeci co do wielkości w Europie system miejskich wypożyczalni rowerów w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Liczna grupa potencjalnych użytkowników miała okazję przetestować funkcjonalność tego innowacyjnego rozwiązania.
W ramach testów poddano próbie nie tylko same rowery i stacje, ale również dedykowaną aplikację umożliwiającą wypożyczanie jednośladów. Metrorower zastąpi obecny system roweru miejskiego, stając się nową, zaawansowaną alternatywą dla mieszkańców metropolii.
Od 25 lutego nowy system Metrorower rozpocznie swoją działalność w ośmiu miastach. Dzięki tej innowacyjnej usłudze będzie możliwe swobodne poruszanie się po wszystkich miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, bez konieczności zwracania uwagi na granice administracyjne. Całkowicie zintegrowany system roweru metropolitalnego obejmie łącznie 31 gmin w obszarze GZM, oferując imponującą liczbę 7000 rowerów dostępnych do wypożyczenia. To nowoczesne rozwiązanie przyczyni się do ułatwienia mobilności mieszkańców i promowania ekologicznych środków transportu.
Wprowadzenie Metroroweru podzielone zostało na 3 fazy. W Tychach, w pierwszym etapie, podobnie jak w ubiegłych latach, do dyspozycji mieszkańców będzie 7 stacji: Jaśkowicka, Plac Baczyńskiego, Hale Targowe, Paprocany, Skrzyżowanie Niepodległości/Grota Roweckiego, Dworzec PKP i Lodowisko, oraz 60 rowerów.
Katarzyna Kajstura – kierownik Działu Organizacyjnego w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów w Tychach.
Jeszcze w tym roku uruchomiona zostanie druga faza, która zakłada montaż kolejnych 26 stacji, co oznacza, że w przestrzeni miejskiej pojawią się 284 rowery. Docelowo zaś, po zrealizowaniu ostatniego – trzeciego etapu projektu, w Tychach dostępnych będzie prawie 500 rowerów, które będzie można wypożyczać z 53 stacji.
Aby skorzystać z usługi wypożyczania rowerów, konieczne jest pobranie dedykowanej aplikacji oraz założenie konta. Pierwsze 30 minut korzystania z roweru w standardowym cenniku będą kosztować 1 zł. Natomiast abonenci otrzymają 60 minut darmowego korzystania dziennie.
Wszystkie szczegółowe informacje oraz cennik dostępne są na oficjalnej stronie operatora. Dodatkowo, pasażerowie korzystający z biletów średnio- lub długookresowych będą mogli korzystać z Metroroweru przez 60 minut dziennie bez dodatkowych opłat. Ta korzystna oferta z pewnością zadowoli użytkowników, zwłaszcza osoby regularnie korzystające z centrów przesiadkowych typu Park&Ride.
Istotną zmianą będzie sposób wypożyczania i zwracania rowerów na stację. Nowe jednoślady są wyposażone w nadajniki GPS, co oznacza, że podczas zwrotu nie będzie konieczności wpinania ich do stojaka. Model SmartBike 2.0, będący czwartą generacją roweru, wyróżnia się niższą wagą, większą zwinnością, dynamicznością oraz wygodą w porównaniu do poprzednich wersji. Warto zaznaczyć, że Metrorower będzie dostępny przez cały rok, jednak w okresie zimowym liczba dostępnych rowerów zostanie zredukowana o 50%.
Rowerzyści będą mieli nadal dostęp do 23 stacji naprawy rowerów, których montaż rozpocznie się na początku kwietnia.