Ministerstwo Edukacji Narodowej udostępniło najnowsze dane dotyczące liczby uczniów ukraińskich w polskich szkołach i przedszkolach, analizując sytuację po dwóch latach od agresji rosyjskiej na Ukrainę. Zgodnie z najnowszymi danymi, obecnie w polskich placówkach edukacyjnych uczy się 277,3 tys. uczniów z Ukrainy, z czego 180,1 tys. przybyło do Polski po wybuchu konfliktu. Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje na ten temat.
Według danych z Systemu Informacji Oświatowej (SIO) z 21 lutego 2024 roku, około 44,7 tys. dzieci ukraińskich uczęszcza do polskich przedszkoli. Spośród nich, 30,3 tys. przybyło z Ukrainy po 24 lutego 2022 r., daty wybuchu wojny. Ponadto, blisko 29,7 tys. dzieci uczestniczy w zajęciach w przedszkolach, 585 w punktach przedszkolnych, a dwójka w zespołach wychowania przedszkolnego.
W polskich szkołach podstawowych naukę pobiera około 141,5 tys. uczniów z Ukrainy, z czego 110,5 tys. to dzieci i młodzież przybyła po rozpoczęciu konfliktu.
W szkołach ponadpodstawowych, takich jak licea, technika, szkoły branżowe I i II stopnia, szkoły policealne oraz szkoły specjalne przysposabiające do pracy, kształci się 90,4 tys. uczniów ukraińskich. Spośród nich, 38,9 tys. to uczniowie, którzy przybyli z Ukrainy po wybuchu wojny.
W liceach ogólnokształcących naukę kontynuuje 16 tys. uczniów z Ukrainy, z czego 9,6 tys. to uczniowie, którzy przybyli po wybuchu konfliktu. Natomiast w technikach naukę prowadzi 23,5 tys. uczniów ukraińskich, w tym 13,6 tys. przybyłych po wybuchu wojny.
W różnych placówkach artystycznych uczą się także uczniowie z Ukrainy. W ogólnokształcących szkołach muzycznych I stopnia jest 194 uczniów, z czego 107 przybyło po wybuchu wojny. W szkołach muzycznych II stopnia naukę pobiera 72 uczniów ukraińskich, z których 52 przybyło po rozpoczęciu konfliktu. Szkoła baletowa to miejsce dla 60 uczniów z Ukrainy, a w liceum sztuk plastycznych uczy się 417 uczniów, z których 232 przybyło po wybuchu wojny.
Dla uczniów przybyłych z Ukrainy, którzy nie znają języka polskiego w wystarczającym stopniu, szkoły organizują dodatkowe, nieodpłatne lekcje języka polskiego przez okres 24 miesięcy. Te zajęcia mogą być prowadzone także w grupach międzyszkolnych. Istnieje również możliwość utworzenia tzw. oddziałów przygotowawczych, gdzie uczniowie z zagranicy zdobywają niezbędną wiedzę.
Przyjęcie do szkoły odbywa się przez złożenie wniosku do dyrektora danej placówki. Publiczne szkoły podstawowe, które są w zasięgu rejonu zamieszkania dziecka, zazwyczaj przyjmują z urzędu. W przypadku innych publicznych szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, przyjęcie odbywa się w miarę dostępności miejsc.
Jeśli rodzice dziecka nie mogą znaleźć szkoły z wolnymi miejscami w danej klasie, mogą zwrócić się do organu prowadzącego szkoły (na przykład wydziału edukacji gminy lub powiatu) z prośbą o wskazanie placówki z dostępnymi miejscami.
Ustalenie klasy, w której uczeń będzie kontynuował naukę, opiera się na dokumentach wydanych przez szkołę za granicą. W przypadku braku tych dokumentów, decydujące znaczenie ma oświadczenie rodziców dotyczące liczby lat nauki za granicą. Istnieje również możliwość zapisania dziecka do niższej klasy niż wynikałoby to z liczby ukończonych lat nauki szkolnej, np. ze względu na wiek dziecka.
Dane Ministerstwa Edukacji Narodowej rzucają światło na zaangażowanie Polski w edukację dzieci i młodzieży uchodźczej z Ukrainy. Wsparcie dla uczniów przybyłych po agresji rosyjskiej obejmuje nie tylko kwestie formalne związane z przyjęciem do szkoły, ale także intensywny program nauczania języka polskiego, wspierając tym samym integrację młodych obywateli Ukrainy w polskim społeczeństwie.
Warto podkreślić, że liczba uczniów z Ukrainy stale rośnie, co wymaga elastyczności ze strony polskiego systemu edukacji. Jednak zaangażowanie w dostarczanie odpowiedniego wsparcia świadczy o gotowości Polski do udzielania pomocy potrzebującym w trudnych czasach.
Źródło: https://leczyca.naszemiasto.pl/