Kolejka Maltanka, to istna perełka wśród atrakcji Poznania, zdobywając serca zarówno najmłodszych entuzjastów, jak i pasjonatów wąskotorówek. Ta malownicza trasa o długości niespełna 4 kilometrów, obejmująca stacje: Maltanka, Ptyś, Balbinka i Zwierzyniec, nie tylko dostarcza wyjątkowych przeżyć podczas podróży, ale również prowadzi przez urokliwe zakątki miasta.
Zarówno mieszkańcy, jak i turyści, korzystają z tej unikalnej formy transportu, aby swobodnie dotrzeć z okolic ronda Śródka do Term Maltańskich czy Nowego Zoo. Panoramiczna trasa oferuje przepiękne widoki na malownicze jezioro i atrakcje Malty, co przyczynia się do nieprzemijającej popularności kolejki Maltanka.
Każda ze stacji na trasie ma swoje niepowtarzalne cechy. Maltanka, jako pierwsza, jest jedną z trzech stacji istniejących od samego początku istnienia kolejki. Jej budynek w stylu architektury pruskiej powstał w 1998 roku, a obiekt ten pełni rolę kasy biletowej, nastawni, pomieszczenia dyżurnego ruchu, pomieszczenia dyrekcji kolejki oraz restauracji.
Stacja Ptyś, zlokalizowana w okolicy Term Maltańskich, to miejsce, gdzie mogą wsiąść i wysiąść pasażerowie odwiedzający kompleks rekreacyjno-sportowy. Z kolei Balbinka jest miejscem mijania się dwóch pociągów, z dwoma torami i peronami. Na trasie znajduje się również dawna stacja Przystań, której wspomnienie zachowuje jedynie tablica z nazwą.
Ostatnią stacją na trasie jest Zwierzyniec, usytuowany w pobliżu Nowego Zoo. Stacja ta została zaprojektowana w formie pętli, z torami odstawczymi i wyposażeniem w semafory świetlne. To miejsce stanowi idealny punkt zakończenia wspaniałej podróży kolejką Maltanka.
Dodatkowo, koleją Maltanką można podziwiać ciekawostki i unikalne elementy. Jest to jedna z trzech kolejek parkowych w Polsce, a jednocześnie jedna z dwóch o torze o prześwicie 600 mm. Posiada semafory świetlne oraz zwrotnice sterowane automatycznie. O 10:00 rano parowóz rusza z pierwszym pociągiem, a aby to umożliwić, uruchamianie maszyny zaczyna się już o 5:00 rano.
Borsig Bn2t to najstarszy, sprawnie działający parowóz w Polsce, a jedyny posiadający dwie gwizdawki. WLs40-100 to z kolei lokomotywa z silnym związkiem z Poznaniem, powstała w
ZNTK Poznań i pracowała na Łęgach Dębińskich oraz na Maltance. Najstarsza szyna na kolejce pochodzi z 1898 roku, będąc świadkiem czasów Powstania Wielkopolskiego.
Źródło: https://www.mpk.poznan.pl/