poniedziałek, 17 lutego, 2025
- REKLAMA -

W Poznaniu funkcjonuje kolejka Maltanka, która jest wspaniałą atrakcją tego miejsca!

Data:

- REKLAMA -

Kolejka Maltanka, to istna perełka wśród atrakcji Poznania, zdobywając serca zarówno najmłodszych entuzjastów, jak i pasjonatów wąskotorówek. Ta malownicza trasa o długości niespełna 4 kilometrów, obejmująca stacje: Maltanka, Ptyś, Balbinka i Zwierzyniec, nie tylko dostarcza wyjątkowych przeżyć podczas podróży, ale również prowadzi przez urokliwe zakątki miasta.

Zarówno mieszkańcy, jak i turyści, korzystają z tej unikalnej formy transportu, aby swobodnie dotrzeć z okolic ronda Śródka do Term Maltańskich czy Nowego Zoo. Panoramiczna trasa oferuje przepiękne widoki na malownicze jezioro i atrakcje Malty, co przyczynia się do nieprzemijającej popularności kolejki Maltanka.

Każda ze stacji na trasie ma swoje niepowtarzalne cechy. Maltanka, jako pierwsza, jest jedną z trzech stacji istniejących od samego początku istnienia kolejki. Jej budynek w stylu architektury pruskiej powstał w 1998 roku, a obiekt ten pełni rolę kasy biletowej, nastawni, pomieszczenia dyżurnego ruchu, pomieszczenia dyrekcji kolejki oraz restauracji.

Stacja Ptyś, zlokalizowana w okolicy Term Maltańskich, to miejsce, gdzie mogą wsiąść i wysiąść pasażerowie odwiedzający kompleks rekreacyjno-sportowy. Z kolei Balbinka jest miejscem mijania się dwóch pociągów, z dwoma torami i peronami. Na trasie znajduje się również dawna stacja Przystań, której wspomnienie zachowuje jedynie tablica z nazwą.

Ostatnią stacją na trasie jest Zwierzyniec, usytuowany w pobliżu Nowego Zoo. Stacja ta została zaprojektowana w formie pętli, z torami odstawczymi i wyposażeniem w semafory świetlne. To miejsce stanowi idealny punkt zakończenia wspaniałej podróży kolejką Maltanka.

Dodatkowo, koleją Maltanką można podziwiać ciekawostki i unikalne elementy. Jest to jedna z trzech kolejek parkowych w Polsce, a jednocześnie jedna z dwóch o torze o prześwicie 600 mm. Posiada semafory świetlne oraz zwrotnice sterowane automatycznie. O 10:00 rano parowóz rusza z pierwszym pociągiem, a aby to umożliwić, uruchamianie maszyny zaczyna się już o 5:00 rano.

Borsig Bn2t to najstarszy, sprawnie działający parowóz w Polsce, a jedyny posiadający dwie gwizdawki. WLs40-100 to z kolei lokomotywa z silnym związkiem z Poznaniem, powstała w

ZNTK Poznań i pracowała na Łęgach Dębińskich oraz na Maltance. Najstarsza szyna na kolejce pochodzi z 1898 roku, będąc świadkiem czasów Powstania Wielkopolskiego.

Źródło: https://www.mpk.poznan.pl/

Udostępnij:

Subskrybuj

- REKLAMA -

Często czytane

Więcej
Related

Więcej

Co trzecia szkoła wzięła udział w programie szczepień przeciw HPV

W pierwszych trzech miesiącach do programu szczepień przeciw HPV...

Utrudnienia na lotnisku Kraków-Balice związane z gęstą mgłą

Gęsta mgła spowodowała przekierowanie kilku lotów z Krakowa-Balic do...

Wyższe kryteria dochodowe w pomocy społecznej: Ważne zmiany od 2025 roku

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązują nowe, wyższe kryteria...

Wyraźny spadek poparcia Rafała Trzaskowskiego w sondażu prezydenckim

Różnica w poziomie poparcia między Rafałem Trzaskowskim a Karolem...