niedziela, 18 maja, 2025
No menu items!
- REKLAMA -

W Poznaniu funkcjonuje kolejka Maltanka, która jest wspaniałą atrakcją tego miejsca!

Data:

- REKLAMA -

Kolejka Maltanka, to istna perełka wśród atrakcji Poznania, zdobywając serca zarówno najmłodszych entuzjastów, jak i pasjonatów wąskotorówek. Ta malownicza trasa o długości niespełna 4 kilometrów, obejmująca stacje: Maltanka, Ptyś, Balbinka i Zwierzyniec, nie tylko dostarcza wyjątkowych przeżyć podczas podróży, ale również prowadzi przez urokliwe zakątki miasta.

Zarówno mieszkańcy, jak i turyści, korzystają z tej unikalnej formy transportu, aby swobodnie dotrzeć z okolic ronda Śródka do Term Maltańskich czy Nowego Zoo. Panoramiczna trasa oferuje przepiękne widoki na malownicze jezioro i atrakcje Malty, co przyczynia się do nieprzemijającej popularności kolejki Maltanka.

Każda ze stacji na trasie ma swoje niepowtarzalne cechy. Maltanka, jako pierwsza, jest jedną z trzech stacji istniejących od samego początku istnienia kolejki. Jej budynek w stylu architektury pruskiej powstał w 1998 roku, a obiekt ten pełni rolę kasy biletowej, nastawni, pomieszczenia dyżurnego ruchu, pomieszczenia dyrekcji kolejki oraz restauracji.

Stacja Ptyś, zlokalizowana w okolicy Term Maltańskich, to miejsce, gdzie mogą wsiąść i wysiąść pasażerowie odwiedzający kompleks rekreacyjno-sportowy. Z kolei Balbinka jest miejscem mijania się dwóch pociągów, z dwoma torami i peronami. Na trasie znajduje się również dawna stacja Przystań, której wspomnienie zachowuje jedynie tablica z nazwą.

Ostatnią stacją na trasie jest Zwierzyniec, usytuowany w pobliżu Nowego Zoo. Stacja ta została zaprojektowana w formie pętli, z torami odstawczymi i wyposażeniem w semafory świetlne. To miejsce stanowi idealny punkt zakończenia wspaniałej podróży kolejką Maltanka.

Dodatkowo, koleją Maltanką można podziwiać ciekawostki i unikalne elementy. Jest to jedna z trzech kolejek parkowych w Polsce, a jednocześnie jedna z dwóch o torze o prześwicie 600 mm. Posiada semafory świetlne oraz zwrotnice sterowane automatycznie. O 10:00 rano parowóz rusza z pierwszym pociągiem, a aby to umożliwić, uruchamianie maszyny zaczyna się już o 5:00 rano.

Borsig Bn2t to najstarszy, sprawnie działający parowóz w Polsce, a jedyny posiadający dwie gwizdawki. WLs40-100 to z kolei lokomotywa z silnym związkiem z Poznaniem, powstała w

ZNTK Poznań i pracowała na Łęgach Dębińskich oraz na Maltance. Najstarsza szyna na kolejce pochodzi z 1898 roku, będąc świadkiem czasów Powstania Wielkopolskiego.

Źródło: https://www.mpk.poznan.pl/

Udostępnij:

Subskrybuj

- REKLAMA -

Często czytane

Więcej
Related

Więcej

Jak się ubrać na grilla firmowego? Prezentujemy osiem stylizacji

Przy wyborze stylizacji na grilla firmowego warto kierować się...

Orzeczenie sądu miasto nie może nakładać kar za przekroczenie czasu parkowania

Ważny wyrok Sądu Rejonowego w Gliwicach może mieć istotne...

Zasiłek pogrzebowy wzrośnie, sejm uchwalił nowelizację po 14 latach

Po ponad dekadzie bez zmian Sejm zdecydował o podniesieniu...

W Zakopanem trwa III Europejski Kongres Sportu i Turystyki

W dniach 6–7 maja 2025 roku Zakopane stało się...