W środę 28 lutego podpisano kolejne umowy dotyczące finansowania zakupu nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych przy wsparciu funduszy europejskich. Zamówienie obejmuje 40 pojazdów od renomowanego producenta, bydgoskiej firmy Pesa. Całkowita wartość całego kontraktu wynosi ponad 431 milionów złotych. Do tej pory udało się pozyskać 121 milionów złotych z unijnych funduszy na zakup 17 tramwajów.
Prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski, wraz z marszałkiem województwa Piotrem Całbeckim oraz wicemarszałkiem Zbigniewem Ostrowskim, oficjalnie podpisali umowę dotyczącą dofinansowania zakupu trzech tramwajów z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. To dodatkowe prawie 21 milionów złotych, które trafią do Bydgoszczy, umożliwiając wcześniej zaplanowaną wymianę całej floty tramwajowej.
Trudno wyobrazić sobie realizację tego przedsięwzięcia o łącznej wartości ponad 430 mln zł bez obecności Polski i Bydgoszczy w Unii Europejskiej. Całkowitą wymianę taboru tramwajowego uznaliśmy za jedno z najważniejszych przedsięwzięć i wkrótce ją zakończymy. Pozyskaliśmy na ten cel już ponad 120 mln złotych ze środków europejskich. Docelowo chcemy osiągnąć pułap ponad 250 mln zł finansowania. Intensywnie pracujemy też nad tym, by z unijnych środków rozpocząć kolejne zadania poprawiające komunikację, między innymi budowę linii tramwajowej na Szwederowo, przebudowę ul. Nakielskiej, która zyska buspasy czy dostosowanie ronda Jagiellonów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy
Wszystkie dostarczane tramwaje są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, Wi-Fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Wraz z pojazdami zamówione zostało także specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy oraz świadczenia dodatkowe. W ubiegłym roku miasto otrzymało 10 nowych tramwajów, w bieżącym roku planowane jest dostarczenie kolejnych 22, a w przyszłym roku – 8 sztuk. Dzięki temu uda się kompletnie wymienić cały tabor na nowy, zapewniając mieszkańcom Bydgoszczy podróże wyłącznie nowoczesnymi i komfortowymi tramwajami.
Obecnie w godzinach szczytu po Bydgoszczy porusza się 61 składów tramwajowych, z czego 45 to niskopodłogowce. Do 2010 roku Bydgoszcz miała tylko dwa nowoczesne tramwaje. Reszta floty składała się z wysłużonych 30-letnich „Konstali”. W przyszłym roku flota będzie składać się z 75 niskopodłogowców.
Miasto Bydgoszcz aktywnie przygotowuje się do dalszego rozbudowania infrastruktury tramwajowej. Zakończona została budowa mostu tramwajowego nad rzeką Brdą oraz torowiska na ulicach Perłowej i Toruńskiej.
Dodatkowo, podpisano umowę dotyczącą modernizacji zajezdni tramwajowej. W trakcie prac projektowych jest nowa trasa tramwajowa, między innymi na obszarze Szwederowa. Dostosowywany jest główny węzeł tramwajowy, ronda Jagiellonów, do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Do końca lutego, trwa przyjmowanie zgłoszeń w konkursie na patronów nowych tramwajów. Konkurs cieszy się ogromnym zainteresowaniem, zebrało się już ponad 800 propozycji od mieszkańców Bydgoszczy.
Proces wyboru nowych patronów przebiega dwuetapowo. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie www.bydgoszcz.pl/tramwaje. Zgłoszenia powinny dotyczyć jedynie patronów, którzy już nie żyją, a byli związani z Bydgoszczą, przyczyniając się do pozytywnego wizerunku miasta i jego rozwoju. W drugim etapie, Prezydent poprosi o pomoc Komisję, składającą się m.in. z rektorów bydgoskich uczelni, społeczników oraz przewodniczącej Rady Miasta. Komisja, drogą głosowania, dokona ostatecznego wyboru.
Nowe Swingi w liczbach:
- Żywotność pojazdu – do 35 lat
- Prędkość maksymalna – do 80 km/h
- Niska podłoga – 100 %
- Łączna liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
- Wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł