Decyzją Wojewody Podlaskiego zostało zatwierdzone zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczącej ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy Krynicami a Dobrzyniewem aż do Białegostoku Zachodu. Rozpoczęcie budowy planowane jest na marzec tego roku.
Projekt i budowę przedmiotowego odcinka drogi ekspresowej S19 będzie realizować konsorcjum firm PORR (lider) i UNIBEP. Umowa na to zadanie została podpisana 19 maja 2021 roku i opiewa na kwotę 405,6 mln zł. Proces uzyskania decyzji ZRID przedłużył się w stosunku do pierwotnych planów, głównie z powodu konfliktu interesów, który zobowiązał białostocki RDOŚ do wyłączenia się z udziału w postępowaniu. Ponowną ocenę wpływu na środowisko, zgodnie z zaleceniem GDOŚ, przeprowadził RDOŚ w Lublinie, uzgadniając warunki realizacji inwestycji pod koniec ubiegłego roku. Dlatego też Wojewoda mógł wydać decyzję ZRID dopiero dzisiaj.
Trasa odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy Krynicami a Dobrzyniewem aż do Białegostoku Zachodu ma łączną długość 10,2 km. W północnej części, w okolicach Krynic, łączy się z obecną drogą krajową nr 65 Ełk – Białystok, a w przyszłości z planowanym odcinkiem S16 Knyszyn – Krynice. Na zachodzie omija stolicę województwa, a na południu łączy się z funkcjonującą drogą ekspresową S8, na planowanym węźle Białystok Zachód.
Ten fragment S19 jest kluczowy, ponieważ w ramach tego projektu powstanie węzeł Białystok Zachód (typ WA pełna koniczyna), łączący ostatecznie dwie drogi ekspresowe – powstającą S19 z istniejącą S8. W trakcie budowy węzła przeprowadzona zostanie także przebudowa S8 na odcinku około 1,9 km.
Projekt obejmuje także konstrukcję 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów nad rzekami Supraśl i Biała, oraz wiaduktu kolejowego nad torami Białystok – Ełk.
Droga ekspresowa S19 zostanie wyposażona w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, z rezerwą terenu pod ewentualny trzeci pas, i będzie dostosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Wykonawca będzie odpowiedzialny za wybór rodzaju konstrukcji nawierzchni, zgodnie z wymaganiami jakościowymi GDDKiA.
Realizacja tego odcinka planowana jest na lata 2024-2026.
Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim, rozpoczynająca się na granicy z Białorusią, będzie miała ponad 177 km długości Jej realizację podzieliliśmy na 15 krótszych odcinków (uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego):
• Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
• Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu;
• Czarna Białostocka – Białystok Północ, 12,34 km, umowa z wykonawcą (w systemie P&B) podpisana.
• Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 9,47 km, po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu;
• Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji – mamy ZRID, w marcu rusza budowa;
• Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
• Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymaliśmy nową DŚU;
• Białystok Południe – Wojszki, ok. 11,2 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
• Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, otrzymaliśmy nową DŚU, w przygotowaniu;
• Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
• Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
• Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
• Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
• Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji – uzyskaliśmy ZRID; trwa budowa
• obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 2,8 km (GP), w realizacji – mamy ZRID, w marcu rusza budowa.