Zielona Góra, miasto z ambicjami rozwijania swojej infrastruktury transportowej, planuje realizację kolejnego przedsięwzięcia, mającego na celu ułatwienie przesiadek między różnymi formami transportu. Tym razem w centrum uwagi znajduje się projekt drugiego centrum przesiadkowego, które ma zintegrować komunikację podmiejską – autobusową oraz kolejową. Inicjatywa ta wpisuje się w ramy projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta (SKALT), mającego na celu ulepszenie dostępności i komfortu podróży w regionie.
Nowy dworzec autobusowy, którego budowa szacowana jest na kwotę 65 mln złotych, zostanie zlokalizowany w odległości około 400 metrów od obecnego dworca, po przeciwnej stronie ulicy Dworcowej. Zaadaptowane do nowych celów zostaną dawne obiekty magazynowe, które dzięki funduszom europejskim z programu FEnIKS, zostaną przekształcone w nowoczesne centrum przesiadkowe. Projekt zakłada, że Unia Europejska pokryje 85% kosztów inwestycji.
W ramach centrum przesiadkowego planowane jest utworzenie 10 zatok dla autobusów oraz przestronnej poczekalni dla pasażerów. Kluczowym elementem będzie podziemny tunel, który połączy centrum z peronami kolejowymi, umożliwiając łatwy dostęp do stacji kolejowej oraz przejście na drugą stronę torów. Dzięki temu pasażerowie zyskają płynne i bezpieczne przejście między różnymi środkami transportu.
Projekt przewiduje również gruntowną przebudowę układu drogowego w rejonie dworca, co ma na celu usprawnienie ruchu autobusów podmiejskich oraz poprawę dostępności centrum przesiadkowego. Rozważane jest m.in. powiększenie i przesunięcie istniejącego ronda oraz wprowadzenie jednokierunkowego ruchu wokół nowego dworca.
W dawnych magazynach, oprócz poczekalni, znajdzie się również biuro najmu autobusów, toalety oraz część socjalna dla pracowników. Projekt zakłada, że oryginalna forma i gabaryty budynków zostaną zachowane, co ma dodatkowo podkreślić historyczny charakter miejsca.
Realizacja nowego centrum przesiadkowego ma stać się kluczowym elementem ułatwiającym życie mieszkańców oraz odwiedzających Zieloną Górę turystów, oferując im komfortowe i efektywne połączenie między różnymi środkami transportu. Planowany termin rozpoczęcia prac to lata 2025-2027.
Źródło: Urząd Miasta Zielona Góra