środa, 11 września, 2024
- REKLAMA -

Toruń podpisał porozumienie w sprawie Kolei Dużych Prędkości

Data:

- REKLAMA -

Zastępca Prezydenta Torunia, Zbigniew Fiderewicz, podkreśla, że Szybka Kolej stanowi szansę na rozwój regionu. W imieniu Gminy Miasta Toruń, podpisał 7 marca deklarację dotyczącą współpracy mającej na celu uwzględnienie w planach realizacji sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce nowej linii o najwyższym standardzie.

Linia ta ma być zrealizowana z prędkością projektową 350 km/h i przebiegać od linii Warszawa/CPK do Trójmiasta, przechodząc przez Włocławek, Toruń aż do Bydgoszczy. Istnieje również możliwość przedłużenia trasy aż do Szczecina.

Nasz region od wielu, wielu lat zabiegał u kolejnych rządów o to, żeby nie być wykluczonym komunikacyjnie. Przez lata walczyliśmy o to, aby zbudować drogę ekspresową między Toruniem a Bydgoszczą. Udało się, ta inwestycja jest już w realizacji i myślę, że mieszkańcy regionu, a szczególnie Torunia i Bydgoszczy na pewno nie mogą się doczekać oddania tej drogi do użytku. Jest to efekt dobrej współpracy samorządu województwa z Toruniem i Bydgoszczą. Razem pisaliśmy petycje, deklaracje w sprawie drogi, a teraz czas na kolej.

Zbigniew Fiderewicz, zastępca prezydenta Torunia

 Treść dokumentu:

My, mieszkańcy Województwa Kujawsko-Pomorskiego, reprezentujący podmioty odpowiedzialne za jego harmonijny rozwój, kształtowanie jakości życia mieszkańców i konkurencyjność gospodarki oraz świadomi szczególnej i osobistej odpowiedzialności za ten rozwój poprzez pełnione funkcje, zajmowane stanowiska, realizowane zadania, działając w: obszarach gospodarki, nauki i szkolnictwa wyższego, sektora pozarządowego, Kujawsko-Pomorskiej Wojewódzkiej Radzie Dialogu Społecznego, a także stanowiąc przedstawicielstwo i realizując mandat zaufania Społeczeństwa Województwa w Sejmie RP, Senacie RP, samorządach terytorialnych wszystkich szczebli, po zapoznaniu się z koncepcją realizacji Kolei Dużych Prędkości w Polsce, planowanych jako element składowy idei Centralnego Portu Komunikacyjnego:

  • dostrzegając rolę, znaczenie i wpływ nowoczesnej infrastruktury, do której zaliczają się planowane Koleje Dużych Prędkości, na kształtowanie struktury funkcjonalno-przestrzennej Polski, nadawanie nowych impulsów rozwojowych dla miast i regionów, budujących ich atrakcyjność i konkurencyjność, ale także marginalizujący wpływ położenia poza jej przebiegiem, a więc bezpośredni i pośredni wpływ Kolei Dużych Prędkości na kreowanie, bądź zmianę relacji pomiędzy różnymi ośrodkami oraz regionami,
  • prognozując bardzo dalekosiężny wpływ położenia w sieci lub poza siecią Kolei Dużych Prędkości, które na przestrzeni kolejnych dekad będzie jednym z najważniejszych uwarunkowań determinujących szanse i możliwości rozwoju tak poszczególnych miast, jak i całych województw,
  • zwracając uwagę na potrzebę przeprowadzenia przez Radę Ministrów RP realnych konsultacji i dialogu społecznego w sprawie lokalizacji Kolei Dużych Prędkości na terenie Województwa,
  • dostrzegając daleko idącą dysfunkcjonalność oraz całkowicie niesatysfakcjonujący poziom dostępności, wynikający z zaproponowanego rozwiązania, polegającego na obsłudze największych miast Województwa za pomocą modernizacji istniejącej linii nr 18, który de facto doprowadzi do zmarginalizowania Bydgoszczy, Torunia, Włocławka, a w szerszym ujęciu – całego obszaru Województwa Kujawsko-Pomorskiego,

a jednocześnie

  • wyrażając głębokie poczucie nierówności i niesprawiedliwości w polityce Państwa Polskiego wobec województw, polegające na takim zaplanowaniu Kolei Dużych Prędkości, że stanowić one będą impulsy rozwojowe tylko dla wybranych regionów,
  • uwzględniając doniosły wpływ Województwa Kujawsko-Pomorskiego na kształtowanie potencjału społeczno-gospodarczego Polski i możliwość dalszego znaczącego oddziaływania Województwa na szereg obszarów ważnych dla harmonijnego rozwoju całego kraju, budowy spójności społeczno-gospodarczej oraz międzynarodowej pozycji konkurencyjnej Polski,
  • będąc przekonanym, że rzetelna analiza ekonomiczna w pełni uzasadni dążenie do objęcia linią Kolei Dużych Prędkości największych miast Województwa Kujawsko-Pomorskiego,

w pełni popieramy inicjatywę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, co do konieczności zmian proponowanej koncepcji w sposób realizujący interesy rozwojowe Województwa Kujawsko-Pomorskiego, poprzez uzupełnienie koncepcji o nową linię obsługującą Województwo Kujawsko-Pomorskie,

  • wyrażamy szczere przekonanie i jednoznaczne oczekiwanie, że Województwo Kujawsko-Pomorskie powinno być ujęte w koncepcji realizacji sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce, w sposób uwzględniający realizację jego interesów rozwojowych, poprzez uzupełnienie koncepcji realizacji sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce o nową linię o prędkości projektowej 350 km/h, biegnącej od linii Warszawa/CPK – Trójmiasto przez Włocławek, Toruń do Bydgoszczy, z możliwością jej przedłużenia do Szczecina,
  •  linii tej nie postrzegamy jako konkurującej lub podważającej zasadność realizacji projektowanej linii z Warszawy/CPK do Trójmiasta przez Płock – Grudziądz,

a także uważamy, że

  • realizacja nowej linii w wyżej określonym przebiegu, będzie miała kluczowe znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego Województwa Kujawsko-Pomorskiego,

oraz deklarujemy

  • podejmowanie działań mających na celu uzupełnienie koncepcji realizacji Kolei Dużych Prędkości w Polsce o nową linię, o prędkości projektowej 350 km/h, biegnącej od linii Warszawa/CPK – Trójmiasto przez Włocławek, Toruń do Bydgoszczy, z możliwością jej przedłużenia do Szczecina,
  • podejmowanie działań na rzecz promowania tej idei wśród mieszkańców oraz podmiotów instytucjonalnych w Województwie Kujawsko-Pomorskim,
fot. UM Toruń

zastrzegając, że

  • zarówno działania informacyjne, jak i zabieganie o zmianę koncepcji realizacji Kolei Dużych Prędkości w Polsce, będą miały charakter dobrowolny, a forma i zaangażowanie będą wynikały wyłącznie z woli każdego z partnerów – sygnatariuszy niniejszej deklaracji,

jednocześnie

  • apelujemy do wszystkich podmiotów instytucjonalnych oraz do Mieszkańców Województwa Kujawsko-Pomorskiego o czynne poparcie przedstawionej w powyższej deklaracji idei,
  • upoważniamy Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego do koordynowania dalszych działań sygnatariuszy niniejszej deklaracji,
  •  upoważniamy Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego do reprezentowania ogółu interesów społeczności Województwa Kujawsko-Pomorskiego w zabieganiu o realizację przedstawionej powyżej idei modyfikacji koncepcji realizacji sieci Kolei Dużych Prędkości,
  • upoważniamy Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego do podjęcia wspólnych działań z Marszałkami Województw Wielkopolskiego i Zachodniopomorskiego, mających na celu przedłużenie postulowanej linii do Szczecina przez Piłę oraz deklarujemy poparcie dla idei przedłużenia tej linii dla utworzenia nowej relacji Warszawa/CPK – Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Piła – Szczecin.

Udostępnij:

Subskrybuj

- REKLAMA -

Często czytane

Więcej
Related

Więcej

Gdańsk – drugie najlepsze miasto do życia w Polsce

Najnowszy ranking Business Insider potwierdził to, co wielu mieszkańców...

Łukasz Smółka Marszałkiem Województwa Małopolskiego

Po VII sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego za nami, na...

Tarcza „Katarzyna” wydrąży tunel, który połączy Polskę

W Łodzi powstaje nowy podziemny tunel, który połączy dwie...

Co dalej z systemem Patriot na lotnisku w Jasionce?

Wiceszef MON Cezary Tomczyk poinformował, że bateria amerykańska zostanie...