Wartość kontraktu wynoszącego 1,9 mld zł podpisanego przez konsorcjum Budimeksu i tureckiej firmy Gülermak z PKP PLK otwiera nowy rozdział w polskim transporcie kolejowym. Inwestycja o charakterze przełomowym obejmie budowę linii kolejowej łączącej Kraków z Nowym Sączem, a jednym z najważniejszych elementów będzie najdłuższy tunel w Polsce.
Zgodnie z umową, linia kolejowa Kraków-Nowy Sącz zostanie gruntownie przebudowana i zelektryfikowana, co znacznie skróci czas podróży. Pociągi pasażerskie będą miały możliwość poruszania się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe osiągną 100 km/h. Całkowita długość trasy podlegającej modernizacji wyniesie ponad 12,5 km.
Warto podkreślić, że istotnym elementem projektu jest także budowa najdłuższego tunelu w Polsce. Odcinek pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka zostanie skrócony dzięki tunelowi o długości prawie 3,8 km.
Jednym z kluczowych celów tej inwestycji jest skrócenie czasu podróży z Krakowa do Nowego Sącza z dotychczasowych trzech godzin do zaledwie jednej. To znacząca zmiana, która nie tylko zwiększy efektywność podróży, ale także stworzy nowe możliwości dla przewoźników oraz ruchu aglomeracyjnego.
Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreślił wagę tej inwestycji dla polskiej infrastruktury. W jego słowach, to rewolucja dla połączeń między dwoma ważnymi miastami.
Projekt obejmuje nie tylko budowę tunelu, ale także nowych przystanków i skrzyżowań, co zwiększy dostępność środków transportu publicznego. Prace obejmą również przebudowę 10 wiaduktów i 12 mostów, co wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo ruchu lokalnego. Przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi, co dodatkowo poprawi przepustowość linii.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Malepszak, zaznaczył, że inwestycja ta idzie w nowe ślady, dostosowując infrastrukturę kolejową do współczesnych potrzeb. Umożliwi to podróżowanie z prędkością, która nie tylko spełnia oczekiwania pasażerów, ale także wpisuje się w ducha nowoczesności.
Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy, co świadczy o zobowiązaniu rządu do rozwoju infrastruktury kolejowej. Inwestycja nie tylko ułatwi podróże między Krakowem a Nowym Sączem, lecz także stanie się wzorcem dla przyszłych projektów, mających na celu modernizację i unowocześnienie polskiej infrastruktury kolejowej.
Źródło: https://businessinsider.com.pl/