Warszawscy radni podjęli zdecydowaną decyzję o alokacji imponującej sumy 56 milionów złotych na prace przedprojektowe związane z budową czwartej linii metra. Ta ambitna inwestycja o planowanej długości 26 kilometrów, łącząca Tarchomin z Wilanowem, zyskać ma 23 nowe stacje. To zaledwie początek, gdyż już teraz firmy zainteresowane realizacją tego monumentalnego projektu mogą zgłaszać się do przetargu, co stanowi znaczący krok w kierunku realizacji tego przedsięwzięcia.
Władze miejskie podkreślają, że celem jest precyzyjne zaplanowanie trasy, lokalizacji stacji oraz optymalizacja połączeń z innymi środkami transportu miejskiego. Burmistrz Rafał Trzaskowski podkreśla, że czwarta linia metra będzie kluczowym elementem systemu komunikacyjnego miasta, eliminując bariery komunikacyjne i tworząc dogodne węzły przesiadkowe.
– Chcemy precyzyjnie zaplanować przebieg linii M4, lokalizację stacji, wyjść oraz powiązań pomiędzy metrem i komunikacją naziemną. Czwarta linia metra będzie ważnym elementem systemu komunikacyjnego miasta – połączy 9 dzielnic, pokona bariery komunikacyjne przecinające miasto, w tym m.in. linie kolejowe i arterie drogowe, stworzy dogodne węzły przesiadkowe do innych środków transportu miejskiego. Tylko w taki sposób komunikacja miejska w stolicy może funkcjonować jako system naczyń połączonych
– mówi Rafał Trzaskowski
Nowa linia metra, będąca najdłuższą w historii miasta, wzbudza ogromne zainteresowanie i oczekiwania. Projektanci mają za zadanie nie tylko opracować koncepcję trasy, ale także analizować wpływ budowy na otoczenie, uwzględniając istniejącą infrastrukturę oraz potencjalne wyzwania techniczne i ekologiczne. Szczególną uwagę poświęca się również możliwościom wykorzystania nowoczesnych rozwiązań, takich jak pojazdy autonomiczne czy systemy drzwi peronowych, a także kwestiom ekologicznym, jak efektywne wykorzystanie energii i ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.
Całkowity czas realizacji prac przedprojektowych wynosi 38 miesięcy, co świadczy o skali i złożoności tego przedsięwzięcia. Jest to kolejny krok w dążeniu do stworzenia nowoczesnego i efektywnego systemu komunikacyjnego, który będzie służył mieszkańcom Warszawy przez wiele lat.
„Według przyjętych założeń linia będzie dłuższa od dotychczasowych M1 i M2 – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje – w tym dwie wspólne z M2 i M3. Osiem stacji ma być wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka ma powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.”
– czytamy w komunikacie Urzędu Miasta Warszawa.
Źródło: https://portalkomunalny.pl/