W ostatnich latach, konflikt pomiędzy rządem a samorządem w Elblągu był widoczny na wielu płaszczyznach, szczególnie w kontekście inwestycji związanych z przekopem Mierzei Wiślanej. Jednak najnowsze doniesienia sugerują, że napięcia te mogą w końcu zostać zażegnane dzięki wspólnym działaniom na rzecz rozbudowy infrastruktury wodnej przed portem w Elblągu.
Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, ogłosił, że rząd zdecydował się sfinansować prace nad stworzeniem toru wodnego, który zapewni bezpośredni dostęp do portu w Elblągu. Oznacza to zasadniczą zmianę w podejściu do projektu, który wcześniej był źródłem sporu między ekipą byłego premiera Mateusza Morawieckiego a samorządowcami z Elbląga. Bez odpowiedniego pogłębienia toru, inwestycja w przekop Mierzei Wiślanej nie mogłaby zostać w pełni wykorzystana.
W realizację projektu zaangażowany zostanie Urząd Morski w Gdyni, który odpowiadać będzie za wykonanie niezbędnych czynności, aby infrastruktura mogła być adekwatnie rozbudowana. Prace pogłębiarskie mają rozpocząć się jeszcze w bieżącym roku, a według planów, pierwsze statki morskie mogą wpłynąć do Elbląga w ciągu najbliższych 1,5 roku.
Wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, podkreślił, że celem jest umożliwienie dostępu do portu dla dużych statków, o długości do stu metrów i zanurzeniu 4,5 metra. Całkowity koszt zakończenia inwestycji szacowany jest na około 30-35 milionów złotych.
Decyzja ta jest także przejawem zmiany podejścia rządu do współpracy z samorządem. W przeciwieństwie do poprzedniej administracji, obecny rząd deklaruje chęć partnerskiej współpracy z samorządem, co zostało pozytywnie odebrane przez lokalne władze Elbląga. Prezydent miasta, Witold Wróblewski, wyraził wdzięczność za zakończenie konfliktu i podjęcie wspólnych działań na rzecz rozwoju portu.
Rozbudowa infrastruktury przed portem w Elblągu ma kluczowe znaczenie nie tylko dla lokalnej gospodarki, ale i dla strategicznego bezpieczeństwa Polski. Przekop Mierzei Wiślanej, otwarty we wrześniu 2022 roku, stanowi ważny krok w kierunku uniezależnienia kraju od Rosji, umożliwiając bezpośrednie połączenie z Zatoką Gdańską przez Zalew Wiślany. Dokończenie projektu toru wodnego przed portem w Elblągu będzie kolejnym etapem w realizacji tego ambitnego celu, zapewniając funkcjonalność i dostępność portu dla szerszego spektrum jednostek pływających.
Źródło: Materiały prasowe (Forsal.pl, RMF.FM)