Muzeum Narodowe w Poznaniu staje się miejscem, gdzie historia spotyka się z nowoczesnością, a legendarna grupa Koło Klipsa otrzymuje zasłużone miejsce w panteonie kulturalnych ikon tego miasta. Najnowsza ekspozycja czasowa, przygotowana przez Muzeum, przenosi nas w świat alternatywnej sceny muzycznej Poznania lat 80., gdzie muzyka była nie tylko formą wyrazu artystycznego, ale także środkiem oporu wobec narzuconych norm i konwencji.
Twórczość Koła Klipsa, przedstawiona w tej niezwykłej wystawie, staje się swego rodzaju kroniką tamtych czasów, pełną pasji, buntu i niezależności. Wszystko to ukazane jest w kontekście undergroundowej sceny, która była nie tylko miejscem artystycznego wyrazu, ale także platformą dla głosu sprzeciwu wobec oficjalnej polityki kulturalnej.
Tytuł wystawy, nawiązujący do archiwalnego artykułu „Głosu Wielkopolskiego”, wprowadza nas w atmosferę tamtych dni, kiedy to Koło Klipsa było jednym z głównych bohaterów tego kulturalnego eksperymentu. Organizacja wystawy w rocznicę pierwszego pokazu grupy oraz ku pamięci Leszka Knaflewskiego i Wojciecha Kujawskiego, dwóch współtwórców grupy, jest nie tylko hołdem dla ich dziedzictwa, ale także okazją do ponownego odkrycia ich twórczości przez nowe pokolenia.
Dr Anna Borowiec, Kuratorka Galerii Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Poznaniu, podkreśla, że prezentacja twórczości Koła Klipsa ma również głębszy cel – ukazanie ich działań w kontekście lokalnej sceny muzycznej, której byli nieodłączną częścią. To nie tylko retrospekcja, ale także próba zrozumienia wpływu, jaki mieli na ówczesną kulturę i społeczeństwo.
Jednakże, historia Koła Klipsa nie byłaby kompletna bez odniesienia do terminu „ultraawangarda”, który został użyty po raz pierwszy przez Olgierda Błażewicza w 1985 roku. To właśnie ta koncepcja doskonale oddaje esencję i znaczenie artystyczne grupy, której prace teraz można podziwiać na wystawie w Muzeum Narodowym.
Wystawa prezentuje nie tylko prace samej grupy Koło Klipsa, ale także bogate archiwum zespołu, zawierające fotografie, plakaty, rękopisy i inne dokumenty. Druga część ekspozycji poświęcona jest scenie muzycznej tamtych czasów, prezentując plakaty, ziny, instrumenty i nagrania archiwalne z koncertów takich zespołów jak STEN, RASA czy Pidżama Porno.
Patronat medialny udzielony przez „Głos Wielkopolski” dodaje rangi i znaczenia temu wydarzeniu, podkreślając jego ważność dla kulturalnego dziedzictwa regionu. To nie tylko wystawa, to podróż w czasie i przestrzeni, która pozwala nam lepiej zrozumieć dziedzictwo Koła Klipsa i jego wpływ na współczesną kulturę.
Źródło: https://gloswielkopolski.pl/