Marszałek województwa Świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski oraz członek Zarządu Województwa Marek Jońca uczestniczyli w ceremonii podpisania umowy dotyczącej rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 755, począwszy od skrzyżowania z drogą krajową 74 do ulicy Plażowej w Zawichost (etap I).
Dokument podpisany został przez Barbarę Kieres, dyrektora Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, oraz przedstawicieli wykonawcy – lidera konsorcjum, PBI Infrastruktura S.A. i PBI WMB SP. z o.o., partnera konsorcjum. Realizacja inwestycji będzie finansowana ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a wartość podpisanej umowy wynosi 89 763 560,12 złotych brutto.
Zaplanowana rozbudowa drogi obejmuje odcinek o długości ponad 14 kilometrów, położony w województwie świętokrzyskim, na terenie powiatu opatowskiego i sandomierskiego, oraz w gminach Ożarów i Zawichost. Głównym celem projektu jest poprawa infrastruktury komunikacyjnej oraz zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg wojewódzkich DW 755 i DW 777. Prace budowlane, zgodnie z zawartą umową, planuje się zrealizować w ciągu 20 miesięcy.
Cieszę się, że została podpisana ta umowa, cieszę się tym bardziej, że inwestycję będzie realizowała znana firma – PBI, co jest gwarantem tego, że prace zostaną wykonane zgodnie ze wszystkimi regułami i, mam nadzieję, w terminie. Droga ta będzie służyć nie tylko mieszkańcom gmin Zawichost i Ożarów oraz powiatów sandomierskiego i opatowskiego, ale ma dużo większe znaczenie, znaczenie strategiczne w tych skomplikowanych obecnie czasach.
Andrzej Bętkowski, marszałek województwa Świętokrzyskiego
Projekt inwestycyjny zakłada rozbudowę dróg wojewódzkich nr 755 i nr 777, gdzie na pewnym odcinku droga nr 755 współdzielona będzie z drogą nr 777, począwszy od skrzyżowania DW 755 i DW 777 aż do Zawichostu. Prace rozpoczną się w miejscowości Zawada, przy skrzyżowaniu DW 755 z drogą krajową nr 74, a zakończą w rejonie ulicy Plażowej w Zawichoście.
W ramach projektu drogi wojewódzkie zostaną dostosowane do parametrów drogi klasy G, a ich konstrukcja przystosowana zostanie do obciążenia 115 kN/oś. Szerokość jezdni wynosić będzie 7,0 metrów (2×3,5 metra), z dodatkowym poszerzeniem w rejonach skrzyżowań skanalizowanych o wydzielony lewoskręt szerokości 3,5 metra. Przewidziane są także prace związane z budową chodników, zatok autobusowych oraz oświetlenia w rejonie skrzyżowań. Dodatkowo, planowane jest wyznaczenie miejsca do ważenia i kontroli pojazdów ciężarowych, wraz ze stojakami postojowymi dla Inspekcji Transportu Drogowego oraz pojazdów prywatnych i ciężarowych.
W celu zapewnienia odpowiedniego odwodnienia pasa drogowego, przewidziano realizację rowów otwartych odwadniających oraz miejscami rowów zarurowanych, a także nowo projektowanej kanalizacji deszczowej. Projekt obejmuje również budowę nowego mostu nad ciekiem Czyżówka.
Rzeczywiście, jak powiedział pan marszałek, droga ta ma olbrzymie znaczenie strategiczne. Pamiętamy czas, gdy rozmawialiśmy w Warszawie zarówno z przedstawicielami Ministerstwa Obrony Narodowej, jak i Ministerstwa Infrastruktury. Rząd bardzo przychylnie podszedł wówczas do propozycji marszałka i Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i stąd też nadszedł ten szczęśliwy dzień, w którym pani dyrektor podpisuje umowę na realizację tej ważnej inwestycji.
Marek Jońca, członek Zarządu Województwa