Od momentu, gdy pierwsze wykształcone jednostki z Pokolenia Z wkroczyły na rynek pracy, narzekania zaczęły się pojawiać. Ci młodzi ludzie mają swoje granice i nie wahają się ich głośno sygnalizować. Ale czy to wszystko? Okazuje się, że oczekiwania Pokolenia Z idą o krok dalej – chcą zarabiać, i to dużo. Dla pracodawców, którzy już teraz czują nacisk ich oczekiwań, mogą to być złe wieści, ale prawdziwa próba dopiero przed nimi.
Z perspektywy pracowników, obraz jest zdecydowanie bardziej pozytywny. Dla nich, jasne granice i wysokie zarobki to nie tylko oczekiwania, ale wręcz standardy. Trend ten został potwierdzony w raporcie Grupy MBE „A po studiach idziemy do pracy”, który przeprowadził badanie wśród 954 studentów dotyczące ich oczekiwań względem przyszłych pracodawców.
Co dokładnie motywuje Pokolenie Z? Jasne, że finanse odgrywają kluczową rolę, ale także możliwość pogodzenia pracy z innymi obowiązkami życiowymi, jak nauka czy życie rodzinne. Słynne benefity, takie jak karty Multisport czy owocowe środy, są mniej istotne niż wyższe pensje. Jasna ścieżka awansu i elastyczne warunki pracy także stają się coraz bardziej oczekiwanymi standardami.
Dr Alicja Kotłowska z Uniwersytetu SWPS podkreśla potrzebę traktowania pracowników bardziej indywidualnie, uwzględniając ich osobiste uwarunkowania. Justyna Dziewulska z ITCARD S.A. zauważa rosnące oczekiwania pracowników względem elastycznego modelu pracy, szczególnie wśród studentów i osób, które dotychczas pracowały w biurze.
Wysokość pensji to kluczowy czynnik, który decyduje o atrakcyjności oferty pracy. Jednak wciąż niewielu pracodawców decyduje się na podanie konkretnych widełek wynagrodzenia w ogłoszeniach. To może prowadzić do dyskwalifikacji oferty pracy na wstępie, szczególnie w oczach Pokolenia Z, które coraz częściej oczekuje jawności w tej kwestii.
Dla przyszłości rynku pracy kluczowe będzie zrozumienie i dostosowanie się do rosnących oczekiwań Pokolenia Z. Pracodawcy muszą oferować nie tylko atrakcyjne wynagrodzenia, ale także elastyczne warunki pracy i jasne perspektywy rozwoju zawodowego. Pokolenie Z będzie miało coraz większy wpływ na kształtowanie rynku pracy, a pracodawcy, którzy zdołają sprostać ich oczekiwaniom, będą mieli przewagę konkurencyjną.
Źródło: https://forsal.pl/