W miniony weekend rozpoczął się znaczący remont torowisk w centrum Warszawy, co spowodowało istotne zmiany w ruchu tramwajowym. Prace prowadzone są w rejonie Dworca Centralnego, a tramwajarze działają intensywnie, aby zakończyć roboty do poniedziałku, 3 czerwca, do godziny 4:00. Remont obejmuje torowisko w Alejach Jerozolimskich, co wymusiło reorganizację ruchu zarówno tramwajowego, jak i drogowego.
Zmiany dla kierowców
Kierowcy, którzy poruszają się od placu Zawiszy, napotkają na istotne zmiany. Na rondzie nie będzie możliwości skrętu w lewo w aleję Jana Pawła II. Na ulicy Chałubińskiego wyznaczone zostały dwa pasy, oba prowadzące do skrętu w prawo w Aleje Jerozolimskie. Alternatywny objazd do alei Jana Pawła II poprowadzono ulicami Emilii Plater i Świętokrzyską, co ma na celu zminimalizowanie utrudnień w ruchu. Przejazd wiaduktem pozostanie jednak otwarty, co powinno ułatwić przemieszczanie się po mieście.
Zawieszone i zmienione trasy tramwajowe
W wyniku prowadzonych prac, w dniach 1-2 czerwca tramwaje nie kursowały na odcinku między placem Starynkiewicza a rondem Waszyngtona. Kursowanie linii 7 i 24 zostało tymczasowo zawieszone, a linie 9 i 22 kursowały skróconymi trasami, obsługując jedynie lewobrzeżną Warszawę i dojeżdżając do pętli przy placu Starynkiewicza.
Nowe linie zastępcze
Aby zminimalizować niedogodności dla pasażerów, Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił trzy tymczasowe linie zastępcze. Tramwaje oznaczone numerem 71 kursowały z Czynszowej na P+R Al. Krakowska, przejeżdżając ulicami Stalową, 11 Listopada, aleją „Solidarności”, Okopową, Towarową, Grójecką i aleją Krakowską. Dwie dodatkowe linie, 77 i 79, obsługiwały jedynie praską stronę miasta. Tramwaje linii 77 kursowały z pętli przy ulicy Kawęczyńskiej na Gocławek, natomiast linia 79 jeździła z pętli Ratuszowa-Zoo na Gocławek przez aleję Waszyngtona.
Zastępcza linia autobusowa
Dla zwiększenia komfortu podróżnych uruchomiono również zastępczą linię autobusową Z-9, której autobusy kursowały co około 5-8 minut Alejami Jerozolimskimi i mostem Poniatowskiego, łącząc plac Zawiszy z rondem Waszyngtona. Dodatkowo, linia 174 zamiast kończyć trasę na rondzie ONZ, kończyła ją na przystanku Emilii Plater 02, skąd ruszała na Mokotów. Autobusy linii 200 do Konstancina-Jeziorny odjeżdżały z przystanku Dworzec Centralny 14, zlokalizowanego przy ulicy Emilii Plater, obok Pałacu Kultury i Nauki.
Podsumowanie
Remont torowisk w centrum Warszawy to duże przedsięwzięcie, które mimo przejściowych utrudnień, ma na celu poprawę jakości infrastruktury tramwajowej w mieście. Zmiany w kursowaniu tramwajów i reorganizacja ruchu drogowego zostały wprowadzone, aby prace mogły przebiegać sprawnie, a mieszkańcy stolicy mogli wkrótce cieszyć się lepszymi warunkami podróży.
Źródło: materiały prasowe