W ciągu ostatnich 10 lat Białystok stał się miastem, gdzie rower miejski stał się nieodłącznym elementem codziennego życia mieszkańców. Od momentu inauguracji systemu rowerów miejskich BiKeR w 2014 roku, użytkownicy przejechali imponujące 11,8 milionów kilometrów. Ten system, będący jednym z najpopularniejszych w Polsce, nie tylko ułatwia codzienne przemieszczanie się, ale także wpływa na rozwój infrastruktury rowerowej i poprawę jakości życia w mieście.
Rekordzistka wśród użytkowników
Jednym z najbardziej zaangażowanych użytkowników systemu BiKeR jest pani Alina, która od 2015 roku wypożyczyła rower prawie 3,2 tysiąca razy. Podczas konferencji prasowej, która odbyła się 6 czerwca, pani Alina została uhonorowana pamiątkową żółtą koszulką oraz voucherem na bezpłatne korzystanie z rowerów miejskich do końca przyszłego sezonu. Sama rekordzistka przyznała, że rower jest jej codziennym środkiem transportu, zarówno do pracy, jak i na różne imprezy kulturalne czy zakupy.
System BiKeR: nie tylko standardowe rowery
System BiKeR obejmuje nie tylko standardowe rowery, ale również tandemy, rowery z fotelikami dla dzieci oraz rowerki dziecięce. Działa on nie tylko w granicach Białegostoku, ale również w okolicznych gminach: Juchnowiec, Choroszcz, Supraśl i Wasilków. Użytkownicy mają do dyspozycji 550 rowerów rozmieszczonych na 55 stacjach w mieście oraz 80 dodatkowych rowerów w stacjach podmiejskich.
Prezydent Białegostoku, Tadeusz Truskolaski, podkreśla, że system rowerów miejskich nadaje miastu wielkomiejski charakter i przyczynia się do jego nowoczesnego wizerunku.
Popularność i dostępność systemu
Sezon BiKeRa trwa od początku kwietnia do końca października. W ostatnim sezonie rowery wypożyczono ponad 450,7 tysiąca razy, a do społeczności użytkowników dołączyło ponad 10,7 tysiąca nowych osób. Aby korzystać z roweru, należy zarejestrować się w systemie i uiścić opłatę wstępną w wysokości 20 zł, z czego 10 zł jest bezzwrotną opłatą rejestracyjną, a pozostałe 10 zł można wykorzystać na przejazdy.
Użytkownicy mogą korzystać z roweru bezpłatnie przez pierwszych 25 minut. Każda kolejna godzina jazdy kosztuje złotówkę, druga godzina 3 zł, a każda następna 5 zł. Proces wypożyczenia jest prosty i wygodny dzięki aplikacji mobilnej oraz możliwości użycia karty zbliżeniowej, np. miejskiej lub bankomatowej.
Rozwój infrastruktury rowerowej
Białystok może poszczycić się prawie 170 km dróg rowerowych, które w znacznym stopniu poprawiają bezpieczeństwo i komfort jazdy na rowerze. Infrastruktura ta jest stale rozwijana i modernizowana, aby sprostać rosnącym wymaganiom użytkowników i zachęcać jeszcze więcej mieszkańców do korzystania z ekologicznego środka transportu.
Przyszłość rowerów miejskich w Białymstoku
System rowerów miejskich w Białymstoku to nie tylko środek transportu, ale także element miejskiego krajobrazu, który przyczynia się do promowania zdrowego trybu życia i ochrony środowiska. Władze miasta, wraz z operatorami systemu, planują dalszy rozwój i modernizację, aby jeszcze bardziej zwiększyć jego dostępność i atrakcyjność. Nowe stacje, dodatkowe rowery oraz dalsza rozbudowa sieci dróg rowerowych to tylko niektóre z planów na przyszłość.
Podsumowując, 10 lat funkcjonowania systemu BiKeR to czas intensywnego rozwoju i sukcesów. Rowery miejskie stały się integralną częścią życia mieszkańców Białegostoku, a ich popularność nieustannie rośnie, co jest najlepszym dowodem na to, że inwestycje w ekologiczną i zrównoważoną mobilność przynoszą wymierne korzyści.
Źródło: RMF.FM