17 maja 2024 roku zakończyło się IMPACT’24, największe wydarzenie technologiczno-gospodarcze w Europie Środkowo-Wschodniej. Kongres, który odbył się w Poznaniu, zgromadził na przestrzeni dwóch dni ponad 6000 uczestników. W tym roku organizatorzy przygotowali 9 interaktywnych scen oraz 23 ścieżki tematyczne, które przyciągnęły dziesiątki wybitnych prelegentów z różnych dziedzin.
Edukacja, technologia i rynek pracy: przyszłość edukacji
Jednym z najbardziej interesujących paneli dyskusyjnych, który odbył się drugiego dnia IMPACT’24, była debata poświęcona przyszłości edukacji w kontekście dynamicznych zmian technologicznych i zawodowych. Temat ten przyciągnął ekspertów takich jak Michał Nowakowski z Instytutu Badań Edukacyjnych, Maria Mrówczyńska z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Piotr Dardziński z Politechniki Warszawskiej oraz Anna Marciniak z NCBR. Panel moderował Bogusław Chrabota z Rzeczpospolitej.
Nowakowski, lider projektu „Mikropoświadczenia – pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie”, przedstawił korzyści płynące z mikropoświadczeń. Podkreślił, że według badań CEDEFOP 94% europejskich uczelni uznaje mikropoświadczenia za skuteczny sposób na podniesienie atrakcyjności i efektywności edukacji wyższej. Również badania OPI wskazują, że mikropoświadczenia będą kluczowym elementem w przyszłości edukacji wyższej, co potwierdzają zarówno uczelnie, jak i studenci.
Zaangażowanie Uniwersytetu SWPS w Kongres IMPACT’24
Uniwersytet SWPS, jako partner merytoryczny tegorocznej edycji kongresu, zorganizował ścieżkę tematyczną Modern State. W trakcie dwóch dni badacze z uniwersytetu dyskutowali z gośćmi o tworzeniu polityk publicznych opartych na wiedzy eksperckiej. Tematy obejmowały nowoczesną edukację, współpracę uczelni z biznesem, zdrowie psychiczne oraz budowanie państwa prawa i społeczeństwa obywatelskiego.
Ścieżkę Modern State otworzył ambasador USA w Polsce, Mark Brzezinski, który w swojej prelekcji omawiał współpracę uczelni wyższych z biznesem. Podkreślił, że synergiczne działania między nauką a biznesem mogą przekształcić odkrycia naukowe w praktyczne innowacje, które realnie wpływają na dobrostan społeczeństwa.
Edukacja jako polityka publiczna
Podczas panelu „Edukacja jako polityka publiczna: szkoły” dyskutowano o wyzwaniach stojących przed polską edukacją. Moderatorka Karolina Słowik z „Gazety Wyborczej” prowadziła rozmowę z Joanną Muchą, wiceminister edukacji narodowej, prof. Paulą Pustułką z Uniwersytetu SWPS, Wiktorem Zielińskim, stypendystą Funduszu Stypendialnego TALENTY oraz prof. Wojciechem Woźniakiem. Paneliści zgodzili się, że kluczowe jest odbudowanie zaufania do szkoły jako miejsca zdobywania wiedzy i kompetencji, a także rozwijanie umiejętności takich jak empatia, współpraca i dobrostan.
Wzmacnianie zdrowia psychicznego
Podczas ścieżki Modern State odbył się także panel „Zdrowie psychiczne jako polityka publiczna”, w którym wzięła udział prof. Agnieszka Popiel z Uniwersytetu SWPS. Podkreśliła ona znaczenie wykorzystania empirycznych danych w projektowaniu polityk zdrowotnych. Uczestnicy panelu omówili konieczność wprowadzenia sprawdzonych naukowo metod interwencji, co przyniesie wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne.
Prof. David Clark z Uniwersytetu w Oksfordzie, uznany autorytet w dziedzinie zaburzeń lękowych i depresyjnych, wygłosił referat dotyczący skuteczności działań psychoterapeutycznych. Jego wystąpienie podkreśliło znaczenie inwestycji w politykę zdrowia psychicznego.
Dezinformacja, polaryzacja i postawy obywatelskie
W ramach bloku dotyczącego państwa prawa i kształtowania postaw obywatelskich poruszono tematy takie jak współpraca akademików z politykami, polityka migracyjna oraz dezinformacja i polaryzacja społeczeństwa. Dyskusję prowadziła dr Katarzyna Bąkowicz z Uniwersytetu SWPS, autorka książki dotyczącej radzenia sobie z dezinformacją.
Ścieżkę Modern State zamknęła rozmowa z ministrem sprawiedliwości, prof. Adamem Bodnarem, który wskazał obszary wymagające reform w polskim wymiarze sprawiedliwości, m.in. przyspieszenie postępowań sądowych oraz uniezależnienie prokuratury od urzędu ministra sprawiedliwości.
Odpowiedź na wyzwania współczesności
Podczas IMPACT’24 Uniwersytet SWPS aktywnie uczestniczył w dyskusjach na temat przyszłości biznesu i współpracy z nauką. Dr Ewa Ger, dyrektor generalna Uniwersytetu, oraz dr Maksymilian Bielecki z Wydziału Projektowania w Warszawie podkreślili rolę uczelni w tworzeniu wiedzy i rozwiązań odpowiadających na potrzeby otoczenia. Wskazano również na znaczenie well-beingu pracowników jako kluczowego elementu zaangażowania w funkcjonowanie i rozwój organizacji.
Premiera raportu SWPS Innowacje dotyczącego przekształcania organizacji, by były odporne na wyzwania przyszłości, była jednym z ważniejszych wydarzeń kongresu. Raport ten stanowi cenne kompendium dla liderów organizacji, którzy pragną kształtować zmiany w sposób proaktywny, korzystając z najlepszych narzędzi naukowych i biznesowych.
Tworzenie przestrzeni do dialogu
Ścieżka Future Societies dotyczyła neuroróżnorodności, a dr Joanna Jurga wygłosiła prelekcję na temat projektowania przestrzeni dedykowanej poczuciu bezpieczeństwa. W ramach ścieżki Mental Health & Wellbeing dr Katarzyna Grunt-Mejer mówiła o potencjalnych korzyściach użycia halucynogenów w terapii niektórych schorzeń psychicznych.
Podczas ścieżki Design Manifesto Kinga Nowacka, dyrektorka marketingu Uniwersytetu SWPS, omówiła modelowanie postaw poprzez zarządzanie marką oraz pracę z trendami w kontekście zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności organizacji.
Kongres IMPACT’24 w Poznaniu okazał się niezwykle owocnym wydarzeniem, które zgromadziło wybitnych ekspertów z różnych dziedzin. Uczestnicy dyskusji poruszyli kluczowe kwestie dotyczące edukacji, zdrowia psychicznego, polityki publicznej oraz współpracy nauki z biznesem. Uniwersytet SWPS, jako partner merytoryczny kongresu, aktywnie uczestniczył w debatach, prezentując swoje stanowisko i propozycje rozwiązań dla współczesnych wyzwań. Dzięki temu IMPACT’24 stał się platformą do wymiany wiedzy i doświadczeń, która przyczyni się do kształtowania przyszłości technologiczno-gospodarczej Europy Środkowo-Wschodniej.
Źródło: https://swps.pl/, https://ibe.edu.pl/