Ostatni tydzień przed wakacjami to czas „pomiędzy” – oceny są już wystawione, a uczniowie czekają na nadchodzące wakacje. Mimo to zajęcia muszą się odbywać. Jak więc sprawić, by te dni były efektywnie wykorzystane i jednocześnie ciekawe dla wszystkich? Oto kilka pomysłów na działania rozwijające kompetencje uczniów i budujące społeczność szkolną.
Zmora Ostatniego Tygodnia – Jak Zorganizować Ostatnie Zajęcia Dydaktyczno-Wychowawcze?
Końcowe tygodnie roku szkolnego są stresujące dla uczniów i nauczycieli. Uczniowie dowiadują się, czy przejdą do następnej klasy, a nauczyciele kończą porządkowanie dokumentacji szkolnej i piszą sprawozdania. Największym wyzwaniem jest ostatni tydzień, kiedy programy są zrealizowane, a oceny wystawione. Uczniowie często nie widzą sensu dalszej nauki, co prowadzi do spóźnień, wagarów i naruszeń norm szkolnych. Nauczyciele starają się prowadzić lekcje, ale wiele z nich traci na efektywności.
Wzmacnianie Więzi w Społeczności Szkolnej
Ostatnie dni roku szkolnego to doskonała okazja, aby wzmocnić więzi w społeczności szkolnej. To czas na bardziej kreatywne i angażujące zajęcia, które mogą integrować uczniów i nauczycieli. Warto skupić się na zadaniach, które łączą edukację z wychowaniem, wykorzystując zdobyte przez uczniów kompetencje.
Cele Planowania Ostatniego Tygodnia Szkoły
Planując ostatni tydzień roku szkolnego, warto uwzględnić następujące cele:
Integracja międzyklasowa uczniów
Integracja międzyprzedmiotowa
Integracja społeczności szkolnej z lokalną
Rozbudzanie ciekawości uczniów
Promowanie kreatywności
Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy
Doskonalenie umiejętności współpracy
Zainteresowanie aktywnymi formami spędzania czasu
Wykorzystanie technologii informacyjnej
Propozycje Zajęć na Ostatni Tydzień Szkoły
Wydarzenia Szkolne
Festyn – zakończenie roku z festynem i wspólnym posiłkiem, rajd pieszy z piknikiem lub ognisko.
Wycieczka klasowa – uczniowie przygotowują zestaw aktywności edukacyjnych na wycieczkę.
Święto Szkoły – obchody, w których uczniowie aktywnie uczestniczą w przygotowaniach.
Olimpiada sportowa – uczniowie organizują i sędziują konkurencje sportowe, poszukują sponsorów nagród.
Integracja nowych klas – uczniowie przygotowują powitanie dla nowych pierwszych klas, prezentując ofertę szkoły.
Zadania Edukacyjne
Uczniowie w roli nauczycieli – uczniowie prowadzą lekcje, przygotowując materiały do wykorzystania po wakacjach.
Starsi uczą młodszych – uczniowie starszych klas prowadzą zajęcia dla młodszych, używając nietypowych, aktywizujących metod.
Folder filmowy lub teatralny – klasy tworzą foldery związane z filmem lub spektaklem, które będą używane w bibliotece szkolnej.
Reklama naszej szkoły – kampania reklamowa dla wybranego przedmiotu, dokumentacja zdobytej wiedzy, konkurs na najlepszą kampanię.
Region w kadrze – uczniowie badają lokalne miejsca, tworząc informatory na stronę internetową szkoły.
Lato w… – projekt geograficzno-historyczno-językowy o ciekawych miejscach na wakacje, z albumami dwujęzycznymi.
Zajęcia praktyczne – kursy i warsztaty na tematy zdrowia, bezpieczeństwa i spędzania wakacji.
Praca na Rzecz Społeczności Szkolnej
Informator Szkolny – klasy opracowują lub poprawiają informator o szkole.
Debata – społeczność szkolna debatuje na ważne tematy, podsumowując obecny rok i planując ulepszenia na kolejny.
Prace na rzecz szkoły – sprzątanie, usuwanie graffiti, porządkowanie terenów szkolnych, malowanie, itp.
Podsumowanie
Ostatni tydzień roku szkolnego to świetna okazja do wzmocnienia więzi w społeczności szkolnej, rozwijania kompetencji uczniów i promowania kreatywności. Dzięki różnorodnym, dobrze zaplanowanym zajęciom, uczniowie mogą poczuć sens swojej obecności w szkole, nauczyciele lepiej poznać swoich podopiecznych, a szkoła stać się miejscem bliskim sercu wszystkich jej członków. Warto poświęcić czas i energię na zaplanowanie tego okresu, aby przyniósł on korzyści całej społeczności szkolnej.
Źródło: https://epedagogika.pl/