Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie ogłosiło przetarg na zakup 20 nowoczesnych autobusów wodorowych. Ta inicjatywa ma na celu poprawę jakości komunikacji miejskiej oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co wpisuje się w szerszą strategię miasta na rzecz ochrony środowiska.
Nowoczesne i Przyjazne Dla Pasażerów
Zamawiane autobusy będą nie tylko ekologiczne, ale również komfortowe i przystosowane do potrzeb wszystkich pasażerów. Pojazdy będą niskopodłogowe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie, zwłaszcza osobom z niepełnosprawnościami oraz starszym pasażerom. Każdy autobus o długości 12 metrów pomieści 70 osób, z czego 27 na miejscach siedzących.
W trosce o komfort pasażerów, autobusy zostaną wyposażone w pełną klimatyzację oraz trzy podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Ponadto, pojazdy będą miały monitoring, system głosowej zapowiedzi przystanków oraz tzw. ciepłe guziki, umożliwiające otwieranie drzwi na żądanie. Dla ułatwienia płatności za przejazdy, autobusy będą posiadały automaty do sprzedaży biletów, akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe.
Ekologiczne Rozwiązania
Nowe autobusy będą napędzane wodorem, co znacząco redukuje emisję zanieczyszczeń. Na jednym tankowaniu będą mogły przejechać minimum 300 kilometrów, co czyni je efektywnym środkiem transportu dla komunikacji miejskiej. W ramach przetargu przewidziana jest także dostawa jednej mobilnej ładowarki małej mocy, umożliwiającej wolne ładowanie pojazdów na terenie zajezdni.
Finansowanie i Przyszłość
Realizacja zakupu autobusów wodorowych zależy od uzyskania dofinansowania. MPK Lublin złożyło wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który pokrywa 100% kosztów przedsięwzięcia, wynoszącego 80 milionów złotych. Wniosek przeszedł już pozytywną ocenę formalną, co daje nadzieję na szybkie rozpoczęcie realizacji projektu.
Obecnie po ulicach Lublina jeździ już jeden autobus wodorowy, 12-metrowy Solaris Hydrogen, który obsługuje linie komunikacyjne od 1 września 2023 roku. Do czasu zakończenia budowy stacji tankowania wodorem, zasilanie autobusu zapewniane jest z mobilnego punktu dostaw, tzw. trailera. W pobliżu Zajezdni Trolejbusowej powstaje również zewnętrzna stacja tankowania wodorem, której budowa jest już na zaawansowanym etapie. Za realizację tego projektu odpowiada spółka PAK-PCE Stacje H2.
Podsumowanie
Inwestycja w autobusy wodorowe to krok w stronę nowoczesnej, ekologicznej i komfortowej komunikacji miejskiej w Lublinie. Przetarg ogłoszony przez MPK Lublin to ważny element długofalowej strategii miasta, mającej na celu poprawę jakości życia mieszkańców oraz ochronę środowiska naturalnego. Jeśli wniosek o dofinansowanie zostanie ostatecznie zaakceptowany, Lublin stanie się jednym z pionierów w wykorzystaniu technologii wodorowych w komunikacji miejskiej w Polsce.
Źródło: mpk.lublin.pl