Na Podkarpaciu kierowcy mogą korzystać z 896 km dróg, w tym nowych obwodnic, 166 km autostrady A4 oraz 82 km drogi ekspresowej S19. Celem trwających działań jest stworzenie spójnego układu komunikacyjnego. W związku z tym kontynuowane są budowy kolejnych odcinków trasy Via Carpatia oraz nowych obwodnic miast.
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim ma docelowo mieć około 169 km. Aktualnie dostępne do użytku jest 81,8 km trasy, odcinek Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Trasa ta nie tylko połączyła stolice województw podkarpackiego i lubelskiego, ale również umożliwiła mieszkańcom Podkarpacia szybki dojazd do Warszawy poprzez S19 i S17, a kierowcom z województwa lubelskiego do autostrady A4.
Obecnie trwają prace nad południowym przebiegiem S19, do granicy państwa w Barwinku. W realizacji jest 79,3 km trasy S19, a kolejne 5,2 km jest na etapie przetargu. Fragment Via Carpatii na południe od Rzeszowa podzielono na osiem odcinków realizacyjnych, z których każdy ma różny stopień zaawansowania.
Postęp prac na odcinkach S19
Rzeszów Południe – Babica (10 km): Wykonawcą jest Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, a wartość projektu wynosi 2,2 mld zł. Powstanie węzeł Babica, tunel o długości 2,3 km, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19 oraz inne obiekty inżynierskie. W ramach projektu powstanie także pierwsze w województwie Centrum Zarządzania Tunelem. Aktualne zaawansowanie prac wynosi około 40%.
Babica – Jawornik (11,6 km): Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, a wartość projektu wynosi 1,25 mld zł. Droga ta, biegnąca w malowniczym terenie, w 30% przebiegać będzie po estakadach, z których najwyższa osiągnie 80 m. Aktualne zaawansowanie robót wynosi około 16%.
Lutcza – Domaradz (6,4 km): Wykonawcą jest Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, a wartość projektu wynosi 1,4 mld zł. Projekt obejmuje budowę dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 m oraz inne obiekty inżynierskie. Prace projektowe rozpoczęły się 28 maja br.
Domaradz – Krosno (12,5 km): Wykonawcą jest Mostostal Warszawa, a wartość projektu wynosi 1,1 mld zł. Odcinek ten obejmuje budowę licznych estakad, mostów i wiaduktów. Decyzja ZRID umożliwi rozpoczęcie procedur budowlanych. Aktualne zaawansowanie prac to około 44%.
Krosno – Miejsce Piastowe (10 km): Wykonawcą jest Aldesa, a wartość projektu wynosi 365 mln zł. Prace obejmują budowę węzłów drogowych oraz liczne roboty ziemne i mostowe. Aktualne zaawansowanie prac wynosi około 44%.
Miejsce Piastowe – Dukla (10 km): Wykonawcą jest Strabag, a wartość projektu wynosi 479 mln zł. Prace obejmują budowę próbnych odcinków nawierzchni oraz liczne obiekty mostowe. Aktualne zaawansowanie prac wynosi około 30%.
Dukla – Barwinek (18,2 km): Wykonawcą jest Polaqua, a wartość projektu wynosi 1,5 mld zł. Ten odcinek, graniczący ze Słowacją, obejmuje budowę licznych estakad i mostów. Projekt jest dofinansowany ze środków UE. Aktualne zaawansowanie prac to około 30%.
Sokołów Małopolski Północ – Jasionka (13,8 km): Wykonawcą jest Strabag, a wartość projektu wynosi 273 mln zł. Trwają prace ziemne oraz przygotowania do budowy nawierzchni.
Obwodnica Sanoka
Budowa obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 jest pierwszym zadaniem z Programu budowy 100 obwodnic na Podkarpaciu, które weszło w etap realizacji. Aktualnie wykonawca, Budimex, rozpoczyna etap projektowania.
Realizacja tych inwestycji znacząco poprawi układ komunikacyjny w regionie, przyczyniając się do lepszej dostępności i bezpieczeństwa dróg na Podkarpaciu.
Źródło: nadesłane materiały prasowe