piątek, 21 marca, 2025
- REKLAMA -

Tarcza „Katarzyna” wydrąży tunel, który połączy Polskę

Data:

- REKLAMA -

W Łodzi powstaje nowy podziemny tunel, który połączy dwie części miasta. Inwestycja ta będzie kluczowym elementem systemu transportowego całej aglomeracji łódzkiej oraz krajowego systemu kolejowego. Rozpoczął się kolejny etap budowy, podczas którego maszyna TBM (ang. tunnel boring machine) o nazwie Katarzyna ponownie zaczyna drążenie głównego tunelu pod centrum Łodzi. Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, odwiedził plac budowy 21 czerwca 2024 roku.

Maszyna TBM Katarzyna, większa z dwóch używanych przy budowie tuneli, wydrążyła dotychczas około 1 km z planowanych 2,3 km dwutorowego tunelu. Mniejsza maszyna TBM Faustyna zbudowała już ponad dwa i pół z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym prowadzącym do Łodzi Fabrycznej. Obecnie trwa drążenie trzeciego tunelu o długości około 748 m, z czego Faustyna wykonała już prawie 700 m.

Równocześnie prowadzone są prace na budowie podziemnych przystanków. Stan zaawansowania budowy przystanku Polesie wynosi 62%, Koziny – 59%, a Śródmieście – 54%.

Budowa tunelu pod centrum Łodzi to najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce, która zasypie lukę komunikacyjną, funkcjonującą od XIX wieku. Dzisiaj rusza jej kolejny etap, a więc wznowienie drążenia większego, dwutorowego podziemnego przejścia kolejowego pod miastem. Odkąd zapewniliśmy stabilne finansowanie projektu oraz określiliśmy jego harmonogram, pracę nad budową tunelu, a właściwie pięciu tunelów pod Łodzią nabrały wreszcie tempa. Możemy mówić o zaawansowaniu projektu na poziomie 67%

Dariusz Klimczak, minister infrastruktury

Przerwa w drążeniu tunelu przez TBM Katarzyna była spowodowana koniecznością opracowania, wdrożenia i sfinansowania planu wzmocnienia gruntu pod budynkami znajdującymi się na trasie tunelu. Kluczowym elementem wzmocnienia jest budowa tzw. szachtów. Na odcinku Łódź Polesie – Łódź Śródmieście – Łódź Fabryczna powstanie ich łącznie 15.

Budowa podziemnego połączenia kolejowego Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec jest kontynuacją dużego projektu, w ramach którego wybudowano Dworzec Fabryczny oraz zmodernizowano odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Widzew.

Projekt tzw. łódzkiego metra zakłada budowę trzech nowych podziemnych przystanków: Śródmieście, Polesie i Koziny, co zwiększy dostęp do szybkiego i wygodnego transportu kolejowego. Dzięki temu wzrośnie liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania przez miasto. Przystanki będą zintegrowane z komunikacją miejską, w tym tramwajową i autobusową, co ułatwi poruszanie się po mieście.

Udostępnij:

Subskrybuj

- REKLAMA -

Często czytane

Więcej
Related

Więcej

W Lublinie trwa Samorządowy Kongres Trójmorza

W Lublinie trwa Samorządowy Kongres Trójmorza. Tegoroczna edycja, podobnie...

Ponad siedmiu tysiącom aptek w Polsce grozi zamknięcie. Dlaczego tak się dzieje?

2/3 aptek w Polsce może zostać zamkniętych w wyniku...

Warszawa – miasto przyszłości na mapie Europy

Warszawa po raz kolejny potwierdziła swój status dynamicznie rozwijającego...