Na początku sierpnia ma być uruchomiony system Metroroweru w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. System ten będzie obejmował 7 tysięcy rowerów dostępnych w 31 miastach i gminach, w tym również w naszym mieście. W Piekarach Śląskich do dyspozycji będzie 170 rowerów oraz 20 stacji do ich wypożyczania i zwrotu.
Pod koniec lutego tego roku uruchomiono pierwszą fazę Metroroweru w ośmiu miastach GZM, gdzie wcześniej funkcjonowały miejskie systemy rowerowe. Początkowo planowano wdrożenie drugiej fazy na koniec tego roku, a trzeciej w następnym, jednak Metropolia doszła do porozumienia z wykonawcą, aby cały projekt został zrealizowany do 1 sierpnia tego roku.
Odebraliśmy 2427 rowerów z 5140, więc blisko połowę. Mamy na to jeszcze lipiec – wydaje się, że terminowe pełne uruchomienie systemu 1 sierpnia jest niezagrożone. Systematycznie powstają nowe stacje w gminach. W bieżącym tygodniu planowane są odbiory m.in. w Sosnowcu, Siemianowicach Śląskich, Dąbrowie Górniczej, Mysłowicach, Będzinie, Bytomiu i Mikołowie.
Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
W pierwszej fazie 1860 rowerów i stacje wypożyczeń pojawiły się w ośmiu miastach, gdzie w poprzednich latach działały rowery miejskie: w Chorzowie, Czeladzi, Gliwicach, Katowicach, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Tychach i Zabrzu.
Dwie kolejne fazy obejmują udostępnienie 5140 rowerów w Bytomiu, Dąbrowie Górniczej, Mysłowicach, Piekarach Śląskich, Rudzie Śląskiej i Świętochłowicach (faza druga) oraz w Będzinie, Bieruniu, Chełmie Śląskim, Gierałtowicach, Knurowie, Łaziskach Górnych, Mikołowie, Pyskowicach, Radzionkowie, Rudzińcu, Siewierzu, Sławkowie, Świerklańcu, Tarnowskich Górach, Wojkowicach, Wyrach i Zbrosławicach (faza trzecia).
Rower Metropolitalny ma stanowić jednolity system rowerów miejskich dla 31 z 41 miast i gmin GZM. Głównym celem tego projektu jest ułatwienie podróżowania po miastach i gminach przez cały rok, szczególnie na krótkich dystansach, tzw. ostatniej mili. Nowy system zastąpi dotychczasowe, indywidualnie zamawiane przez miasta, systemy rowerów miejskich.
Metrorower to całoroczny system rowerów miejskich 4. generacji, wyposażonych w urządzenia GPS i elektrozamki. W GZM system ten opiera się na stacjach, co ułatwia jego obsługę. Choć nie jest obowiązkowe odstawianie rowerów do stacji, jest to premiowane niższymi opłatami. Aby zwrócić rower, wystarczy ustawić go w obrębie stacji i zapiąć zamek.