1 października 2024 roku Miejski Zespół Wspomagania Dzieci z Deficytami w Rozwoju Mowy i Komunikacji Językowej w Białymstoku przedstawił plan pracy na rok szkolny 2024/2025. Pod kierownictwem zastępcy prezydenta Tomasza Klima, zespół ma na celu stworzenie efektywnego systemu wsparcia logopedycznego dla dzieci i młodzieży.
Diagnoza i potrzeby
W 2022 roku przeprowadzono diagnozę rozpoznawczą, która ujawniła istotne problemy związane z wadami mowy i wymowy wśród przedszkolaków w Białymstoku. Wyniki tego badania wskazały na pilną potrzebę systematycznych działań logopedycznych. W odpowiedzi na te potrzeby, w czerwcu 2023 roku powołano Miejski Zespół Wspomagania, który opracował pilotażowy program badań przesiewowych dla dzieci 3-letnich.
Współpraca z przedszkolami
Dzięki prowadzonym diagnozom nawiązano bliższą współpracę między przedszkolami a poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Opracowano pakiet narzędzi diagnostycznych wspomaganych materiałem obrazkowym oraz poradniki dla rodziców i nauczycieli. W bieżącym roku przygotowano także laminowany pakiet obrazkowy do wieloletniego użytku przez białostockie przedszkola.
Plany na przyszłość
Zadania zaplanowane na rok szkolny 2024/2025 obejmują:
- Opracowanie narzędzia do wstępnej diagnozy nieprawidłowości w rozwoju mowy dzieci 4- i 5-letnich.
- Przeprowadzenie naboru logopedów do prac nad pakietem logopedycznym dla klas I-III szkół podstawowych.
- Przygotowanie pakietu diagnostycznego dla uczniów klas I-III.
- Diagnoza problemów związanych z rozwojem mowy w klasach I-III.
- Szkolenie dla nauczycieli i logopedów dotyczące przeprowadzania badań przesiewowych.
Podczas dzisiejszego spotkania dyrektorzy przedszkoli i szkół podstawowych otrzymali wystandaryzowane pakiety diagnostyczne dla dzieci 3-letnich. Te działania mają na celu nie tylko identyfikację problemów, ale także ich skuteczne rozwiązanie, co jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju najmłodszych mieszkańców Białegostoku.
Źródło: bialystok.pl