Dnia 2 października 2024 roku w Białymstoku odbyła się konferencja naukowo-metodyczna pod tytułem „Nauczyciel jako doradca społeczny i zawodowy – obszary doskonalenia”. Wydarzenie to zostało zorganizowane przez Departament Edukacji Urzędu Miejskiego w Białymstoku, Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku oraz Białostockie Centrum Edukacji. Konferencję otworzył zastępca prezydenta Białegostoku, Tomasz Klim, w imieniu Tadeusza Truskolaskiego.
Tematyka konferencji
Konferencja skupiła się na dwóch głównych blokach tematycznych:
- Kompetencje nauczycieli: Omówiono rolę nauczycieli jako realizatorów działań w ramach Współpracy Szkoły z Domem Zawodowym (WSDZ), koncentrując się na skutecznym rozpoznawaniu możliwości i potencjału uczniów.
- Organizacja doskonalenia zawodowego: Zidentyfikowano potrzeby oraz wyzwania związane z doskonaleniem zawodowym nauczycieli, co jest kluczowe dla ich rozwoju oraz jakości edukacji.
Dyskusja ekspertów
Na zakończenie konferencji odbyła się dyskusja z udziałem ekspertów i przedstawicieli instytucji edukacyjnych. Uczestnicy omawiali, jak organizować proces doskonalenia zawodowego nauczycieli, aby przynosił on realne zmiany w pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Znaczenie doskonalenia zawodowego
Doskonalenie zawodowe nauczycieli jest nie tylko ustawowym obowiązkiem, ale również kluczowym elementem ich rozwoju kariery. Nauczyciele są zobowiązani do ciągłego kształcenia się, co odbywa się poprzez różne formy, takie jak kursy, szkolenia czy studia podyplomowe. W Polsce proces ten jest regulowany przez przepisy prawa oświatowego, które nakładają na dyrektorów szkół obowiązek określenia potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego na każdy nowy rok szkolny12.
Przyszłe wydarzenia
Konferencja w Białymstoku jest pierwszą z czterech planowanych na rok szkolny 2024/2025. W ramach tych wydarzeń Miejski Zespół Doradztwa Zawodowego będzie kontynuował prace nad poprawą jakości kształcenia poprzez wsparcie dla nauczycieli w ich rozwoju zawodowym.
Podsumowanie
Wydarzenie to podkreśla znaczenie roli nauczyciela nie tylko jako pedagoga, ale również jako doradcy społecznego i zawodowego. Dzięki takim inicjatywom możliwe jest tworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń oraz wzmacnianie kompetencji nauczycieli, co przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne uczniów.
Źródło: bialystok.pl