Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” ogłosiło przetarg na zakup czterech niskopodłogowych autobusów elektrycznych, co jest kolejnym krokiem w kierunku modernizacji floty komunikacji miejskiej. Przetarg, który ma na celu dostarczenie fabrycznie nowych, zeroemisyjnych pojazdów, jest częścią szerszej inicjatywy Gminy Szczecin, mającej na celu rozwój zielonego transportu publicznego.
Szczegóły przetargu
Wymiary i wyposażenie
Zamówienie obejmuje cztery jednoczłonowe autobusy o długości między 11,80 a 12,50 m, maksymalnej wysokości 3,35 m oraz szerokości 2,55 m. Każdy z pojazdów ma pomieścić minimum 75 pasażerów, w tym co najmniej 28 na miejscach siedzących. Autobusy muszą być wyposażone w klimatyzację, rampę dla wózków inwalidzkich oraz dwie dwuportowe ładowarki USB. Wnętrze pojazdów będzie oświetlone diodami LED, a kabina kierowcy zostanie przeszklona i wydzielona od przestrzeni pasażerskiej.
Technologia i efektywność
Pojazdy będą miały system odzyskiwania energii (rekuperacji) oraz muszą zapewniać możliwość ładowania zarówno w systemie plug-in, jak i pantografowym. Wymagana pojemność magazynu energii to minimum 120 kWh, co pozwoli na przejechanie co najmniej 120 km na jednym ładowaniu. Zużycie energii elektrycznej nie może przekroczyć 1,00 kWh/km według testu SORT-2.
Dofinansowanie i plany rozwoju
Zakup autobusów jest możliwy dzięki dofinansowaniu z projektu „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Szczecin – faza II”, który jest częścią Krajowego Planu Odbudowy. Gmina Szczecin podpisała już umowę na dostawę 14 elektrycznych autobusów z firmą Solaris Bus & Coach, co dodatkowo podkreśla zaangażowanie miasta w rozwój ekologicznego transportu.
Termin realizacji
Termin składania ofert na przetarg upływa 3 lutego 2025 roku, a wykonawca będzie zobowiązany do dostarczenia autobusów w ciągu 365 dni od dnia zawarcia umowy. Po zrealizowaniu obu zamówień flota elektryków Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego wzrośnie do 34 sztuk.
Inicjatywy podejmowane przez Gminę Szczecin oraz SPAK są dowodem na rosnącą świadomość ekologiczną i dążenie do stworzenia bardziej zrównoważonego systemu transportowego. Dzięki nowym inwestycjom miasto staje się liderem w zakresie zeroemisyjnego transportu publicznego w regionie, co z pewnością przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz ochrony środowiska.
Źródło: szczecin.eu