Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Lublinie ogłosiło zakończenie przetargu na zakup 20 nowoczesnych autobusów wodorowych, co stanowi istotny krok w kierunku rozwoju ekologicznego transportu publicznego w regionie. Przetarg został rozstrzygnięty 31 grudnia 2024 roku, a dostawcą pojazdów została firma ARTHUR BUS, która zaoferowała kwotę 63 959 938,25 zł brutto. Zakup autobusów jest możliwy dzięki pełnemu dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, co oznacza, że nie obciąży to lokalnego budżetu.
Specyfikacja techniczna autobusów
Nowe autobusy będą miały długość 12 metrów i będą przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Każdy pojazd pomieści 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Autobusy będą niskopodłogowe, co ułatwi dostępność dla wszystkich użytkowników.
Wśród kluczowych funkcji wyposażenia znajdą się:
- Monitoring oraz system głosowej zapowiedzi przystanków.
- Automaty do sprzedaży biletów, które akceptują wyłącznie płatności bezgotówkowe.
- Klimatyzacja oraz trzy podwójne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
- System zliczania pasażerów, co pozwoli na lepsze zarządzanie ruchem i optymalizację tras.
Zasięg i ładowanie
Autobusy będą mogły pokonywać dystans minimum 300 km na jednym tankowaniu wodoru. W ramach umowy dostarczona zostanie również mobilna ładowarka małej mocy, co umożliwi ładowanie pojazdów na terenie zajezdni.
Konkurencja i wybór dostawcy
W przetargu wpłynęły trzy oferty od różnych producentów: Solaris Bus & Coach, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy oraz ARTHUR BUS. Oferty różniły się znacząco cenowo, a najdroższa z nich wynosiła ponad 77 milionów złotych. Ostatecznie MPK zdecydowało się na ofertę ARTHUR BUS, która była najkorzystniejsza zarówno pod względem ceny, jak i spełnienia wymogów technicznych.
Dotychczasowa flota
Obecnie w Lublinie kursują cztery autobusy wodorowe: jeden model Solaris Hydrogen oraz trzy pojazdy marki ARTHUR. Te ostatnie zostały zakupione przez Miasto Świdnik i obsługują linie nr 5, 35 oraz 55. Nowe autobusy mają zwiększyć efektywność transportu publicznego i przyczynić się do redukcji emisji spalin w mieście.
Dzięki temu projektowi Lublin staje się liderem w zakresie innowacyjnych rozwiązań transportowych w Polsce, promując zrównoważony rozwój i ekologiczne podejście do komunikacji miejskiej.
Źródło: lublin.eu/zdtm lublin