Katowice nie zwalniają tempa w rozwoju zrównoważonego transportu. Dzięki unijnemu wsparciu miasto zrealizuje nowy projekt „Regionalne Trasy Rowerowe w Katowicach”, który otrzymał niemal 13,8 mln zł dofinansowania w ramach Funduszy Europejskich dla Śląskiego. Całość inwestycji szacowana jest na blisko 18 mln zł i zostanie zrealizowana w latach 2025–2027.
– W zeszłym roku oddaliśmy pierwszą velostradę w Katowicach, a teraz idziemy o krok dalej – mówi prezydent Marcin Krupa. – Projekt zakłada modernizację i rozbudowę infrastruktury rowerowej o długości ponad 24 km, co znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo rowerzystów.
Nowe trasy, nowe możliwości
W ramach projektu powstaną dwie główne trasy rowerowe o znaczeniu regionalnym – nr 602 i 607. Trasa 602 przebiegnie od granicy z Chorzowem, przez kluczowe ulice, m.in. Chorzowską i Roździeńskiego, aż do Giszowca. Z kolei trasa 607 połączy centrum Katowic z południowymi dzielnicami, biegnąc m.in. ulicami Kościuszki, Panewnicką czy Śląską w kierunku Mikołowa.
Obie trasy zostaną częściowo oparte na istniejącej infrastrukturze rowerowej, ale projekt zakłada również gruntowną modernizację tam, gdzie to konieczne. Zmienią się nie tylko nawierzchnie, ale również oznakowanie i sygnalizacja świetlna, która zostanie dostosowana do potrzeb cyklistów.
Więcej niż ścieżki
Projekt to nie tylko drogi rowerowe. Powstanie pięć zadaszonych parkingów rowerowych, pięć punktów obsługi rowerzystów, a także cztery liczniki rowerowe. Dodatkowo wprowadzone zostaną strefy uspokojonego ruchu – m.in. na ul. Śląskiej, gdzie prędkość zostanie ograniczona do 30 km/h, oraz nowy odcinek drogi pieszo-rowerowej na ul. Trzech Stawów.
– To działania, które zwiększą bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu – podkreśla Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w UM Katowice.
Rowerowa ofensywa trwa
Katowice nie poprzestają na jednym projekcie. Trwają przetargi na dokumentacje projektowe dla kolejnych tras – m.in. wzdłuż ul. Pukowca i Żeliwnej, w rejonie ul. Kijowskiej i Załęskiej oraz dłuższego odcinka łączącego Piotrowice-Ochojec z Ligotą-Panewnikami. Planowana jest również nowa droga rowerowa wzdłuż ul. Johna Baildona – kluczowy łącznik z trasą nr 602.
Równocześnie w Szopienicach trwa budowa niemal kilometrowego odcinka nowej infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Morawa, uzupełnionego o chodnik, oświetlenie i modernizację sieci. Inwestycja warta 3,7 mln zł ma być ukończona jeszcze w tym roku.
Rower przyszłością Katowic
Katowice konsekwentnie realizują wizję miasta przyjaznego dla rowerzystów. Tworzenie spójnej i komfortowej sieci tras rowerowych ma zachęcać mieszkańców do codziennego korzystania z roweru nie tylko rekreacyjnie, ale także jako środka transportu do pracy, szkoły czy na zakupy.
– Stawiamy na nowoczesne, zrównoważone miasto. Rower to zdrowie, ekologia i mobilność w jednym – mówi prezydent Krupa. – Dzięki temu projektowi Katowice stają się jednym z liderów rowerowej transformacji w regionie.
Z takim podejściem Katowice nie tylko zmieniają swoje oblicze, ale także wyznaczają kierunek dla innych miast województwa śląskiego.
Źródło: katowice.eu