W jaki sposób zachęcać mieszkańców do porzucenia samochodów na rzecz roweru, spaceru czy hulajnogi – także jesienią i zimą? Jak projektować miasta, by sprzyjały aktywnej mobilności przez cały rok? Odpowiedzi na te pytania szukają uczestnicy projektu BATS (Baltic Sea Region – Active MobiliTy Solutions), którzy spotkali się w Gdyni na międzynarodowych warsztatach poświęconych zrównoważonemu transportowi.
Gdynia gospodarzem spotkania partnerów z regionu Morza Bałtyckiego
W dniach 26–28 maja Gdynia gości przedstawicieli miast, uczelni i organizacji społecznych z Danii, Szwecji, Estonii, Litwy, Niemiec i Finlandii. W ramach projektu BATS wspólnie pracują nad tym, jak skutecznie promować aktywny transport także poza sezonem letnim. Spotkanie rozpoczęło się od przejazdu rowerowego z centrum Gdyni do Orłowa, podczas którego uczestnicy poznali miejską infrastrukturę i system rowerów publicznych.
– Chcemy, by mieszkańcy mieli wybór i realną alternatywę dla samochodu – mówiła podczas otwarcia warsztatów prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek. – Kluczowe jest tworzenie przyjaznych warunków do poruszania się pieszo, rowerem czy hulajnogą, także w chłodniejszych miesiącach roku.
BATS – więcej niż projekt, to wspólna misja
Celem projektu BATS jest integracja aktywnej mobilności z całorocznym planowaniem miejskim. Wspólne działania mają pomóc w zrozumieniu, jak zmieniać przyzwyczajenia mieszkańców, poprawiać dostępność infrastruktury i promować zrównoważone formy transportu.
Koordynatorem gdyńskiej części projektu jest Referat Zrównoważonej Mobilności. Jak podkreśla Paweł Kimel, miasto ma się czym pochwalić – zwłaszcza w obszarze edukacji:
– W ubiegłym roku przeprowadziliśmy pilotażową edycję kampanii „Odprowadzam sam”, skierowanej do przedszkolaków i uczniów zerówek. Od października do grudnia dzieci wraz z rodzicami zachęcane były do codziennego przemieszczania się pieszo lub rowerem. Kampania nie tylko wspiera zdrowe nawyki, ale też uczy niezależności i troski o środowisko.
Wspólna nauka, wspólne inspiracje
W trakcie warsztatów uczestnicy dzielą się doświadczeniami, sukcesami i wyzwaniami. Gdynia prezentuje swoje kampanie edukacyjne i działania infrastrukturalne, ale równie ważne jest czerpanie z doświadczeń partnerów z innych krajów. Szczególnie interesujące są rozwiązania wdrażane w miastach nordyckich, gdzie aktywna mobilność zimą jest codziennością.
– Projekt BATS to nie tylko wymiana wiedzy, ale także praktyczne działania pilotażowe – zaznacza Kimel. – To możliwość testowania nowych rozwiązań i sprawdzania, jak reagują na nie mieszkańcy. Dzięki temu możemy tworzyć bardziej przemyślaną, dostępniejszą i bezpieczniejszą przestrzeń miejską.
BATS z dofinansowaniem unijnym
Projekt BATS jest realizowany w ramach programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. Całkowity koszt gdyńskiej części wynosi 1 262 585 zł, z czego ponad 1 milion złotych stanowi dofinansowanie z UE. To znaczące wsparcie dla działań na rzecz klimatu, zdrowia mieszkańców i jakości życia w mieście.
Źródło: gdynia.pl